(On)duidelijkheid over toekomst samen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds twee maanden een relatie met mijn vriend en ik hou veel van hem. Hij is een paar jaar ouder. Hij is in andere relaties gekwetst en wil het nu heel voorzichtig aanpakken. Alles op z’n tijd. We zijn nog niet stapelverliefd, maar de basis is goed. Rustig aan opbouwen.

Ik word daar zelf een beetje onrustig van en dat weet hij ook. Ik hou ontzettend van duidelijkheid. Hebben jullie tips om meer rust te krijgen in m’n hoofd en er meer van te genieten? Ik zou zo graag willen weten of ik voor altijd met hem samenblijf en dat het nooit uit zal gaan. Konden we maar eens in de toekomst kijken. Je kunt immers nu nog niet weten of je samen trouwt en voor altijd samenblijft. Toch? Kunt u mij daarin adviseren? Ik zou het zo graag meer los willen laten.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe krijg je rust in je hoofd en laat je los wat je bezighoudt? Tja, dat is heel vaak de vraag, juist omdat wìj niet weten wat de toekomst brengt. Maar stèl dat je van te voren wist wat er gebeuren zou: is dat iets wat je gelukkig maakt, denk je? Misschien zou je juist wel heel bàng worden, of boos, of verdrietig, of loop je het liefst hard weg... en dat kan dan niet! Nee, voorspellen kunnen we niet, maar vertrouwen leren hebben dat ons leven geleid wordt kunnen we wel! Dat klinkt misschien heel gemakkelijk, maar is het zeker niet altijd. Zeker.

Je houdt van duidelijkheid, schrijf je. Dat is prima, maar iets ànders dan willen weten hoe je leven verder verloopt. Duidelijkheid krijg je door te (leren) vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en in elkaar doordat je elkaar goed hebt leren kennen. En ja, dààr begint iedere relatie mee. Toch? Bovendien mag je als christen er ook op vertrouwen, dat God je leven leidt. Lees de Bijbelverhalen er maar op na, hoe dat ging bij koningen, priesters, profeten èn ‘gewone’ mensen.

Nogmaals: stel je eens voor hoe het zou zijn, als je precies wist wat er zou gaan gebeuren. Morgen dit, volgende week dat, over twee jaar zus en over vijfentwintig jaar zo. Zou je daar gelukkiger van worden of juist heel bang bij iedere dag dat ‘het’ dichterbij komt? Je wéét het en kunt het niet meer veranderen, want als dát zou kunnen sta je voor precies dezelfde vragen van wat nu en hoe verder. Alleen al door dit te bedenken kun je waarschijnlijk je gedachten al min of meer loslaten, of op zijn minst enigszins relativeren.

Je kent elkaar pas een paar maanden. En wilt je relatie beiden rustig aan opbouwen. Dát lijkt me de goede weg. Ga díé, stap voor stap. Leer elkaar kennen. Leer elkaar goed kennen. Dan ontdek je vanzelf of liefde groeiende is òf juist niet. Betekent dat altijd een roze wolk? Nee, hoor. Er komen best wel momenten dat je twijfelt. Dat je je afvraagt, wil ik dit wel?. En juist díe momenten kunnen je uiteindelijk dichter naar elkaar toe laten groeien.

Òf... ja, inderdaad: die momenten doen je beseffen dat je níet een leven lang zo verder wilt of kunt gaan. Vraag jezelf steeds weer af hóe je in het leven staat, waar je je vertrouwen vandaan haalt, welke verwachtingen je hebt (van jezelf en van de ander), en ook: wat moet ik doen om te veranderen, zodat ik niet boos word, verdrietig blijf, enzovoort.

Het leven -en dus een relatie ook- is een voortdurende uitdaging, juist omdat je beiden heel verschillend bent én omdat je beiden ook verandert door alles wat je meemaakt. Ik wens je toe dat je vanuit je diepste levensovertuiging kunt zingen: “wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand.” Wellicht vind je het een ouderwets lied, maar lees de tekst eens helemaal. Leer het uit je hoofd, zeg het vaak tegen jezelf en tegen elkaar. Zing dit lied samen, buig je knieën en vraag God om Zijn zegen. Vanuit de rust die je dan ervaart kun je leven. Nu en ieder dag opnieuw. Wát er ook gebeurt. Hóe je leven ook verder gaat. Samen. Alleen. Of met heel iemand anders.

Marijke Rots