Antwoord van God

Ds. A. van der Zwan / Geen reacties

Vraag

In mijn leven wil ik graag doen wat God van mij vraagt. Als ik keuzes moet maken bid ik altijd om Zijn zegen, omdat zonder Zijn zegen niets goed is. Nu moet ik een moeilijke keuze maken, maar ik weet niet welke richting ik uit moet. Ik bid en roep tot God, maar hoe weet je nu wat Zijn antwoord is? Hij geeft het antwoord niet op een briefje... Soms gebeuren er dan dingen waar ik Zijn leiding in zie, maar ik denk dan ook gelijk: vul ik dat zelf niet zo in? Ik weet namelijk wel wat ik graag zou willen, maar ik weet niet of dat ook Gods wil is. Hoe kun je onderscheiden dat iets van God is en hoe weet je dat het iets is wat je zelf zo invult?

Antwoord

Omdat deze vraag niet zo concreet is, kan het antwoord dat ook niet zijn. Wellicht is het goed om je probleem aan een ambtsdrager of andere vertrouwenspersoon voor te leggen, zodat die in de concrete situatie richting kan wijzen. In het algemeen zou ik de volgende richtlijnen willen geven:

1. Een eerste vereiste om aan Gods wil te beantwoorden is het beoefenen van het geloof  in de Heere Jezus. Veelal wordt dit vergeten, juist ook als het gaat om de vraag: wat wil God van mij? Vaak zie je dat mensen dan eerst over allerlei geboden en regels gaan spreken, maar dan verlagen we het christelijk geloof tot het niveau van de islam en andere valse godsdiensten. Christen zijn begint niet met een stapel regels navolgen, maar begint daar waar een arme zondaar de toevlucht neemt tot de Heere Jezus. Dit is beslist noodzakelijk, want “zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen” (Hebr. 11:6a). En de Heere Jezus Zelf antwoordde eens op de vraag: wat wil God van ons? ”Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.” (Joh. 6:29)

2. Wanneer er door dat geloof een band aan Christus mag zijn, ontvang je uit Zijn handen ook de nodige aanwijzingen voor een gezegend en Godvruchtig leven. Centraal hierbij staan mijns inziens de Tien Geboden (Ex. 20 en Deut. 5), de samenvatting van de wet (Mat. 22:37-40) en de grondwet van het Koninkrijk der hemelen, die we in de Bergrede aantreffen (Mat. 5-7). Maar ook voor tal van andere praktische situaties geeft het Woord van God aanwijzingen. Soms moet je daarvoor wel wat ‘graven’ in de Schrift, omdat een nieuwe situatie in deze moderne tijd ook een nieuwe toepassing van een bepaalde tekst vergt, maar hierbij kan dan bijvoorbeeld een ambtsdrager of iemand anders die meer inzicht in de Bijbel heeft, je helpen.

3. Wat voortdurend van belang is, is dat Gods wil biddend wordt gevraagd. Zo wil Hij je ogen openen voor Zijn weg, voor de bedoeling van Zijn Woord en zo wil Hij ook de Heilige Geest schenken als Leidsman op het smalle pad. Zo wordt de bede vervuld: ”HEER, ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.” Zo wil Hij ook duidelijk maken of iets van jezelf is of van Hem. Vraag maar: HEERE, als het van mij is, breek het dan af. Als het van U is, baan dan de weg, zodat het waar wordt.

Hopelijk kun je met dit antwoord iets verder komen, maar nogmaals: spreek concreet met God en ook met anderen over je vragen.

Ds. A. van der Zwan

Tags in dit artikel:

Gods wil