In gedachten contact met God

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Vaak tijdens mijn dagelijks leven probeer ik in gedachten contact te hebben met God. In mijn gedachten probeer ik dan met God te praten en ook naar Hem te luisteren. Ik probeer dan te praten over mijn dag, maar ook over zonden en lastige situaties. Veelal ervaar ik dat ik door middel van gedachten met God praat.

Echter kan ik op het internet geen concrete voorbeelden vinden van andere gelovigen die dit ook zo praktiseren. Hierdoor groeit er toch een sterke onzekerheid dat ik het meer zelf invul en dat ik de gesprekken dus eigenlijk meer ‘verbeeld’ dan dat ik daadwerkelijk met God een gesprek voer. Ik hoop dat u mij antwoord kan geven of dit mogelijk is en wat uw visie hierover is.

Antwoord

Je hoeft niet op internet te kijken om te ontdekken hoe anderen omgang hebben met God. Lees de Bijbel, bijvoorbeeld Hebreeën 11 het hoofdstuk over de geloofshelden, om te ontdekken hoe mensen door het geloof hebben geleefd. Denk aan Henoch die met God wandelde. Dat is een wandel niet letterlijk maar geestelijk, waar wij allereerst luisteren naar wat de Heere tot ons spreekt.

De Bijbel zal invulling moeten geven aan onze gedachten anders worden die zweverig en belanden we in onzekerheid, zoals je zelf aangeeft. Het geloofsleven is dus allereerst horen wat de Heere tot ons zegt vanuit de Bijbel en door middel van de verkondiging van het Evangelie en vervolgens zal daar als antwoord van de kant van de hoorder het gebed op volgen. Je kunt dus niet mediteren/in gesprek zijn met God zonder dat de Bijbel invulling geeft aan wat we denken en spreken. Wie dat wel denkt te kunnen doen komt in het vaarwater van de valse mystiek terecht, waardoor we de dingen gaan verbeelden zonder het zelf in de gaten te hebben.

Wie zich laat leiden door wat de Bijbel zegt over (en ik noem hier de kernpunten van het geloof) onze schuld voor God en de verzoening door het bloed van het Lam Gods en de vernieuwing van ons leven door de Heilige Geest, die zal zich niets verbeelden en staat op het vaste fundament van het geloof. Dan leren we aan de hand van de Bijbel te mediteren, te overdenken wat voor ons het belangrijkst moet zijn in ons leven. We leren zo de Heere kennen in al onze wegen omdat we hebben gevraagd naar Zijn wil. Daarin zoeken wij de eer en verheerlijking van de Naam van de Heere op alle terreinen van het leven.

Ds. A. J. Schalkoort