39 jaar niet verliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben 39 jaar en nog nooit verliefd geweest. Een vriendin van mij zei tegen mij: Je bent het wel geweest maar je durft het niet toe te laten. Hoe kan ik dit weten of dit zo is? Waarom durf je een verliefdheid niet toe te laten? Moet je bij verliefdheid altijd vlinders voelen? Dat ken ik echt niet, nog nooit gevoeld. Ik ben inderdaad iemand die alles verstandelijk beredeneer. Hoe kan ik meer open staan voor gevoelens dan? Ik hoop dat een hulpverlener hier iets over kan zeggen; misschien een goed boek kan aanraden. Voor mij is dit antwoord heel belangrijk.

Antwoord

Beste 39-jarige,

Of je ooit verliefd geweest bent weet je zelf het beste, lijkt me. Vriendinnen kunnen veel van je weten en de beste bedoeling hebben met wat ze zeggen, maar over je gevoelens van verliefdheid of juist niet verliefd-zijn oordeel je allen zelf! Ook al beredeneer je alles verstandelijk: gevoelens als blij, verdrietig, boos, teleurgesteld zul je toch wel herkennen? Oefen voor jezelf eens in het opsporen en benoemen van deze gevoelens. Schrijf iedere dag op waarom en waarbij je een van genoemde gevoelens waarnam en wat je gedachten erbij waren. Op welk tijdstip kwam het gevoel voor, hoe vaak per dag, etc. Zo kun je jezelf best wel leren om open te staan voor ‘jezelf’.

Een goed boek lezen kan inderdaad ook. Zoek in de bibliotheek naar titels die bij jou (of jouw geloofsbeleving) passen. Ik noem niet graag titels omdat de voorkeur voor een bepaald boek je in een bepaalde richting zou kunnen duwen: deze keer één titel omdat gevoelens zo mooi benoemd en getekend worden, ook al is het boek helemaal niet op jouw situatie gericht. Ik bedoel een van de boeken van Eberhard Muhlan en Andreas Schroter met de titel “Bang, boos of blij?”
Over het voelen van vlinders lees je ook in mijn eerdere antwoorden.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid
1 reactie
hendrika53
De een zal die gevoelens wel hebben en de andere juist niet ,maar ga je daar gebukt onder ,en zou je de wens koesteren om wel verliefd te worden dan is het misschien wel zinvol om daarin hulp te zoeken ,maar zeg het jezelf niets dan moet je geen dingen ondernemen om deze dingen te forceren