Adviezen rondom bewegen en overgewicht

drs. A.J. van den Noort / 2 reacties

Vraag

Ik ben een veertiger (vrouw) met licht overgewicht. Aangezien ik iets slechter ter been ben, fiets ik liever. Hoeveel/ver moet ik fietsen om evenveel te bewegen als iemand die dagelijks 20 minuten wandelt? Is het zo dat je dagelijks minimaal 10.000 stappen moet zetten om gezond te blijven? Zitten daar de echte beweegminuten al bij in of moet het ‘dubbelop’? Ik stel m’n vragen hier omdat ik niet naar een sportschool kan/wil en een personal trainer helaas niet kan betalen. Is er een fysio, huisarts of andere deskundige die duidelijkheid kan geven?

Antwoord

Op Kenniscentrumsportenbewegen.nl is goed te zien wat de adviezen zijn rondom bewegen. Het maakt niet uit welke vorm van beweging je kiest, als je maar intensief genoeg beweegt. Dit moet tenminste “matig intensief” zijn:

-Matig intensief: je hebt een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling.
-Zwaar intensief: je zweet en raakt buiten adem.

Het advies is om tenminste 2,5 uur per week “matig intensief” te bewegen.

Vaak is er een soort gedragsverandering nodig om dit blijvend in te bouwen in een dag-/weekritme. Hiervoor is sinds enige tijd de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) in het leven geroepen. Hierbij wordt aan mensen met overgewicht een tweejarig programma aangeboden om gezonder te bewegen en gezonder te eten. Als je voldoet aan de criteria wordt dit programma vanuit de basisverzekering aangeboden.

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort

Tags in dit artikel:

overgewicht
2 reacties
intro
Nog 'n tip: installeer een app op je telefoon die je helpt om dagelijks oefeningen te doen. Mij helpt dat om meer te bewegen, zonder dat ik er de deur voor uit hoef.
Jess
Je kunt thuis mee doen aan Nederland in Beweging. Gordijnen dicht en in je eigen tempo bewegen.

Ook zit er (meestal) standaard een aantal fysio behandelingen in je ziektekosten verzekeringspakket. Die kun je hier ook voor gebruiken. Om conditie op te bouwen. Vraag je huis arts om een verwijzing.