Overgeslagen ovulatie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik gebruik een meetinstrument om mijn temperatuur te meten en op die manier te weten wanneer ik ovuleer. Het meetinstrument heeft aangegeven dat ik mijn ovulatie heb overgeslagen. De  menstruatie blijft inderdaad uit en het was een stressvolle periode, dus ik kan het ook redelijk verklaren. Ik ben niet in verwachting. Maar wanneer ovuleert mijn lichaam nu opnieuw? Hoeveel dagen zit dagen zit daar gemiddeld genomen tussen? Hoe gaat mijn lichaam met zo’n overgeslagen ovulatie om?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Stress kan inderdaad menstruatieverschuiving geven. Iedere menstruatie wordt normaal gesproken voorafgegaan aan een ovulatie.

Het is lastig te zeggen wanneer de ovulatie opnieuw plaatsvindt. Uit een Nederlands onderzoek bleek dat zelfs bij een regelmatige cyclus van 28 dagen de ovulatie meestal niet 14 dagen (zoals men voorheen dacht) voor de menstruatie plaatsvond, maar dat dit varieerde tussen de 7 tot 19 dagen.

Je lichaam kan prima tegen een uitgestelde ovulatie en menstruatie. Pas als dit maanden duurt of als je andere lichamelijke klachten erbij krijgt, dan is een bezoek aan de huisarts op zijn plaats. De ovulatietest kun je dus gewoon weer gebruiken om te kijken wanneer je in de vruchtbare periode bent.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

menstruatie