Ontsnappen door programma's

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Door allerlei nare dingen die ik heb meegemaakt (ziekte, dood, een zelfmoord in de kennissenkring enz.) blijft dit alles mij maar achtervolgen in m'n gedachten, doen en laten. Ik vind dit zo moeilijk! Vooral als ik alleen ben heb ik er erg last van. Ik probeer hier dan aan te ontsnappen door programma's via Uitzending Gemist te gaan kijken (zoals detectivesseries, GTST, enz.). Ik vind het heerlijk, even voel ik het verdriet en de pijn niet meer, en kan ik soms zelfs lachen om wat er gebeurt in zo'n programma. Ik vergeet op zo'n moment vaak mijn zorgen. Maar als het afgelopen is besef je dat je weer in de werkelijkheid zit, dat het maar fictie was en er vaak ook veel slechte dingen tussen zaten. Hoe kom ik van deze verslaving af? Want zo voel ik het.

Antwoord

Beste vriend,

Ingrijpende gebeurtenissen die we meemaken kunnen inderdaad diepe sporen achterlaten. Telkens komen ze weer in je herinnering op. Dat kan heel benauwend zijn, want je beleeft als het ware opnieuw, wat je meemaakte.

Je probeert er aan "te ontsnappen", zoals je aangeeft. Nu ken ik de programma's die je noemt niet inhoudelijk, maar één ding is duidelijk: ze zullen even je gedachten kunnen afleiden, maar meer ook niet. Ze zullen je slechts bij de problemen van anderen brengen of misschien een zeker amusement bieden, maar als het voorbij is, voel je je weer even ellendig als tevoren. Je vindt het even "heerlijk", maar daar is er weer de harde werkelijkheid. Je voelt het als een verslaving – naar mijn inzicht niet onterecht.

Nu kan ik je zeggen dat je tot God mag en moet bidden om hiervan verlost te worden. Dat wil ik ook van harte doen. Tegelijk adviseer ik je óók en dat met klem, om zo spoedig mogelijk via je huisarts iemand te zoeken die je daarbij helpen kan. Er zijn hulpverleners die op dit terrein hun deskundigheid hebben. Een dwangmatig leven overwin je niet van de ene dag op de andere. Daarvoor is soms veel tijd en veel strijd -en veel gebed- voor nodig. Daarbij wens ik je van harte de kracht van de Heere toe.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

bezorgdheidtv
1 reactie
klara
beste vragensteller: Jou vraag is voor mij heel herkenbaar. Ook ik heb hier een tijd last van gehad. het is eigenlijk een wegvluchten voor de realiteit door ergens naar te kijjken. Het geeft tijdelijk rust maar na de tijd voel je je nog beroerder. Zelf was ik het er op een gegeven moment zo zat van dat ik (tegen mijn gevoel in) internet heb opgezegd. Ik heb een paar moeilijke weken gehad. Het was benauwend niet uit de realiteit te kunnen `vluchten`. Ook moest ik de problemen onder ogen zien. na een week of drie werd ik rustiger en kon ik langzaam andere dingen gaan ondernemen waarin ik afleiding vond. Nu heb ik weer internet maar kan ik er beter mee omgaan, en gebruik het niet meer als afleiding. Als je weet dat dit een zwakke plek voor je is wees dan radicaal en doe internet (tijdelijk) de deur uit. mits je het voor je werk niet nodig hebt natuurlijk. Je hoognodige zaken kun je altijd nog bij een ander afhandelen. Als je de mogelijkheid tot afleiden in de buurt hebt kom je er veel moeilijker van af.

Als je door voor de realiteit te willen vluchten je op dit soort zaken richt, loop je de Heere eienlijk voorbij. Juist als je met je verdriet en pijn bij Hem komt ipv hierin je toevlucht te nemen zal Hij je zeker willen helpen. Ik wens je sterkte en hoop dat hierin een weg kan vinden.