Avondgevoel

W.T. Nijhof / 2 reacties

Vraag

Ik heb het gevoel dat er ‘s avonds iemand achter me staat en ik voel koude rillingen ’s avonds. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste,

Je vraag is erg summier om te beantwoorden. De vragen die het bij me oproept zijn:  Heb je dit al lang? Enig idee waar dit vandaan komt? Wie achtervolgt je? Heb je trauma’s uit het verleden? Etc. Ik kan daarom ook maar wat algemene dingen aanreiken.

Wanneer het avond wordt voelen mensen zich kwetsbaar, je wilt daarom maximale veiligheid. Denk maar aan het kind wat een krokodil onder zijn bed denkt te hebben. Maar zodra papa of mama de slaapkamer binnen komen is het veilig.

Contact met de Praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg (POH-GGZ) van je huisarts kan hier wellicht meer in betekenen. Als ik jou was zou ik hem of haar raadplegen om te kijken wat de beste weg is.

Veel sterkte en vergeet niet: het gebed is het krachtigste wapen.

Hartelijke groet,
Willem Nijhof

2 reacties
Christie
Ik zeg dit heel voorzichtig, want ik wil aandoeningen van de psyche zeker niet wegzetten als demonisch. En ik wil je ook niet nog meer onrust brengen met mijn reactie.
Maar heb je in het verleden weleens eens meegedaan met een occult spelletje of op een andere manier met iets occults in aanraking geweest? Roep de naam van de Heere Jezus aan, Hij is almachtig en de duivel moet voor Hem vluchten. Lees op het moment dat je dit gevoel hebt bijvoorbeeld Psalm 91. Of stukjes uit de evangeliën. En zoek hulp bij mensen die hier ervaring mee hebben, bv M.J. Paul (kan via refoweb denk ik?), Jennifer Guetta (is een Nederlandse vrouw, maar haar website is in het Engels)

Als je echt niets kunt bedenken waarbij je met iets occults in aanraking bent geweest, verdiep je daar dan maar niet in, geeft misschien alleen maar meer angst! Dan lijkt het van mr. Nijhoff antwoord me heel nuttig. Hoewel ik zelf wel voor een christelijke hulpverlener zou kiezen.
lihar
Helemaal met Christie eens! Alleen hoef je zelf niet persé occult bezig geweest te zijn om wel door de duivel lastiggevallen te worden. Het laat wel zien hoe belangrijk het is om in Christus geborgen te zijn. Ben je gered? Zo niet, zorg dat dát in orde komt. Ben je Gods eigendom? Dan mag je in Zijn Naam de duivel gebieden weg te gaan. Zing. En breng het heel gericht in het gebed.