Spanning in huwelijk

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Er is veel spanning tussen mijn man en mij, waarbij ik me eigenlijk zo gedeisd mogelijk houd om niets te laten escaleren... Mijn man wil geen hulp en ook geen hulp voor mij. Naar de praktijkondersteuner ben ik uit nood stiekem geweest, maar hier was helaas na twee gesprekken het advies om maar weg te gaan. Ik heb toen gezegd dat het allemaal wel weer goed gaat. En het gaat ook zeker vaak beter, er zijn ook heel goede en leuke tijden. Maar echt beter gaat het niet, want zodra ik m’n man ‘in de weg’ zit gaat het fout.

Helaas zijn we ook niet meer bij een kerk aangesloten. Maar ik zou heel graag raad vanuit de Bijbel en vanuit christelijk perspectief ontvangen. Kan ik dit zoeken buiten mijn man om? Ik wil hem op de juiste manier kunnen liefhebben.

Antwoord

Beste mevrouw,

Met veel bewogenheid heb ik gelezen, wat u vertelt over uw situatie. We hebben de vraag voor publicatie flink ingekort om herkenbaarheid te voorkomen.

Er is niet alleen bewogenheid, maar ook verlegenheid ten opzichte van uw omstandigheden. Ik ben me namelijk bewust dat ik niet in staat ben u te helpen. Dat probeer ik uit te leggen. Om daadwerkelijk goede adviezen te kunnen geven is het noodzakelijk elkaar persoonlijk te kennen. Dat is nu niet het geval. Ik weet niets van u en uw gezin af, ik ken geen enkele achtergrond. Uit de praktijk van het pastoraat weet ik dat dit onmisbaar is.

Natuurlijk kan ik u aanbevelen al uw nood aan de Heere voor te leggen. Dat doe ik ook van harte, maar ik besef dat dit ook als een dooddoener kan klinken. U hebt ook bijstand nodig van een deskundige op het gebied van relatietherapie die met u wil werken aan een herstel van de relatie. In dit verband wil ik u toch van harte aanbevelen (weer) contact te zoeken met een kerkelijke gemeente. Misschien raak ik een pijnlijk punt aan, maar het is toch ook goed, steun te zoeken bij iemand die vanuit de bewogenheid van het evangelie helpen wil. Deze zal zeker ook advies kunnen geven bij het zoeken naar verantwoorde therapie.

Ik besef dat dit allemaal heel moeilijk kan zijn omdat er veel dingen geblokkeerd zijn. Maar we mogen ook hopen dat er wegen geopend zullen worden die we nu niet zien.

Ik vind het heel verdrietig dat ik u hierin niet daadwerkelijk van dienst kan zijn. Maar als ik allerlei dingen zou beoordelen zonder uw situatie te kennen, zou ik misschien juist heel verkeerde of pijnlijke conclusies kunnen trekken.

In uw persoonlijke omstandigheden wens ik u van harte Gods zegen toe.

Ds. W. Arkeraats

1 reactie
Iboi
Wat een nare situatie. Ik sla aan op de zin 'mijn man wil ook geen hulp voor mij'. Dat geeft me een benauwd gevoel. Als deze situatie voor u zo verstikkend en beperkend is, dan lijkt mij inderdaad dat er toch hulp nodig is. U bent vrij om hulp te vragen, desnoods ook stiekem zoals u zelf zegt. Iemand, ook uw man, mag u niet beperken om hulp te vragen. Ik hoop dat u de moed kunt vinden nogmaals ergens aan te kloppen voor hulp, iemand die u kan ondersteunen hier mee om te gaan/verandering aan te brengen.

Uit ervaring weet ik dat het soms even kan duren voordat je bij de juiste hulpverlener terecht bent gekomen. Ik ben ook wel eens bij een praktijkondersteuner geweest die mij niet goed heeft kunnen helpen (dat geldt natuurlijk niet voor alle praktijkondersteuners, begrijp me goed). Ik wil u bij deze aanmoedigen verder te blijven zoeken naar de juiste hulp, in ieder geval voor uwzelf!