Op zolder van ouders gaan wonen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik studeren allebei en hebben nog een paar jaar te gaan. We hebben inmiddels vier jaar verkering en zouden graag willen trouwen. We hebben hiervoor gebeden en het voelt goed. Het probleem is alleen dat we geen woonruimte hebben. We wonen allebei nog thuis. Mijn ouders hebben wel aangeboden dat we bij hen in kunnen wonen (op zolder), maar dit zie ik eigenlijk niet zo zitten: ik wil graag een eigen thuis hebben met mijn (toekomstige) vrouw. We willen erg graag samen door het leven gaan. Zeker mijn vriendin zit er erg mee. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste jongeman,

Mijn antwoord kan simpel zijn: maak een keuze tussen “op zolder gaan wonen” of actief naar eigen woonruimte op zoek gaan. Het aanbod van je ouders ligt er...  aan jou/jullie de keus of je dat accepteert. Dit gezegd hebbende lijkt het mij een volgend punt om niet te dromen van onmogelijkheden, maar om te kijken naar wat haalbaar is in jullie situatie. Waarschijnlijk speelt het al dan niet beschikken over enig financieel draagvlak een rol. Als je beiden nog studeert, zal het leven geen vetpot zijn. Maar ja, dat is dan eenmaal zo. Als jullie heel graag willen trouwen zal er ergens aanpassing aan jullie omstandigheden nodig zijn. Huis/kamers/zolder? Studie, aan te passen of niet? Werk? Bespreek eens rustig met elkaar en met je (schoon)ouders  wat er mogelijk zou kùnnen zijn.

Jullie hebben ook beiden nog een paar jaar te gaan, schrijf je. Dat is eveneens een gegeven, maar waar je eventueel wel verandering in kunt aanbrengen... ook dat is een bespreekpunt tussen jullie beiden: wie stopt met (voltijd)studie en gaat werk zoeken, voor een inkomen zorgen?

Een eigen huis met een eigen huishouding lijkt op dit moment een ver ideaal. En dat is het voorlopig ook. Vraag is dan ook wat jij, wat je vriendin, wat jullie beiden er voor over hebt om binnenkort te (kunnen) gaan trouwen. En kan dat niet, dan zit er niets anders op dan de situatie, zoals die nu is, te aanvaarden.  Zet dus mogelijkheden en onmogelijkheden op een rij, naast de verwachtingen die je allebei hebt. Misschien geeft dat een opening...

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwplannen