Lingerie voor heren

W.E. (Wilbert) Weerd / 10 reacties

Vraag

Onder de rubriek lingerie, gaat het wel over vrouwen maar niet over mannen. Waar ik mee zit is het volgende, ik ben getrouwd en gelukkig met mijn vrouw en kinderen. Maar er is iets wat bij mij in tijden terugkeert, graag draag ik lingerie (voor mannen). Mijn vrouw accepteert (laat het toe) als ik een string draag. Maar zelf zou ik graag meer willen dragen, niet voor anderen, puur omdat ik me er lekker in voel.

Er is veel lingerie voor heren verkrijgbaar vandaag de dag. Ik doe het niet voor anderen of om er in gezien te worden. Om dit ter sprake te brengen, valt mij erg zwaar. Ook omdat ze misschien dan verkeerde gedachten van mij zou krijgen. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je goed begrijp is je vraag wat je kan doen om je verlangen om meer herenlingerie te dragen met je vrouw te bespreken. Het valt je zwaar omdat je een inschatting maakt dat ze misschien verkeerde gedachten over je zou krijgen. Die wil je voorkomen. Je bent er voor jezelf wel uit dat je dit wilt en ziet er geen probleem in. Waarschijnlijk hoop je dat je vrouw dat ook zo ziet. Het feit dat je wilt voorkomen dat ze iets zal denken maakt het inderdaad zwaar. Dat kan en hoeft namelijk ook niet. Als zij daar verkeerde gedachten bij heeft is dat de ruimte en vrijheid die je haar ook hebt te gunnen.

Als jij dit wilt heb je de vrijheid om dit te doen, maar dan heeft zij ook de vrijheid om het vreemd te mogen vinden. Het is dus meer dat jij een dilemma voelt -“ik wil iets dragen, maar ik wil niet dat het gek gevonden wordt”- die je voor jezelf probeert op te lossen. Echter is de kans groot dat jij dat niet kunt oplossen. Misschien vind je vrouw het niet gek en als ze dat wel vind kunnen jullie dat bespreken. Je kunt niet het één krijgen en het andere ook. Als zij verkeerde dingen denkt (de vraag is wat je met verkeerd bedoelt), kan het zijn dat ze gelijk heeft en dan heb je het daar weer over. Of je kunt uitleggen dat het anders zit. Probeer niet de gedachten en beeldvorming van de ander te beheersen maar wees eerlijk en deel je hart met elkaar.

Groet,
Wilbert Weerd

10 reacties
mortlach
Wat is het toch jammer dat herenmode tot op het bot is uitgekleed (haha). Er is voor mannen één stijl die is toegestaan en dat is nog een saaie stijl ook. Dit fenomeen is behoorlijk nieuw, want je hoeft niet eens zo heel ver terug te kijken en (rijke) mannen zijn net pauwen met de kleurrijkste jassen, pantalons, schoenen, pruiken en hoeden. Waarom is dat toch allemaal teruggebracht naar donkere pakken en witte overhemden?

Dit lijkt ondertussen zo te zijn geaccepteerd dat zelfs de dingen die je draagt die niemand ziet, je ondergoed, niet mag afwijken want "ze zouden er wat van kunnen denken!" Zo sneu en onnodig en NIEUW!
Rembrand
Wat leuk dat je er van geniet vragensteller. Je bent echt niet de enige, anders was het niet te koop.
En wat betreft andere herenkleding. Er is echt wel meer dan alleen saai. B.v. de overhemden van 7Camici en de schoenen van minister de Jonge (het merk is me ontschoten) En voor wie dat een brug te ver is: Er is veel aanbod op gebied van fleurige sokken. Gekleurde veters in zwarte schoenen is ook een idee. Doe eens gek mannen!
Zv70
Wellicht heeft de vraagsteller sowieso affiniteit met mode/kleding? Dat dit dan ook speelt bij ondergoed is volgens mij niet onlogisch. Hoewel ik niets met strings heb, herken ik wel iets van de vraag én van de twijfel. Maar als mijn vrouw iets echt niet mooi zou vinden of zelfs lelijk, dan zou bij mij de lol er wel snel vanaf gaan. Bij onderkleding nog wel eerder dan wanneer het om sokken zou gaan...
geetje
Ik wist nauwelijks dat dit bestond voor heren.. Maar wij beiden dragen dan ook alleen degelijk ondergoed ;)

Niemand die t ziet en het zit het lekkerst/wast het schoonst.
ZLD26
Het valt je zwaar... Is dat alleen omdat je (in jouw omgeving) geen mainstream-man bent en dat je vrouw dat mogelijk moeilijk/vreemd vindt? Of betekent het 'lekker vinden' (zoals je dat omschreef) nog iets anders dan het gewoon fijn/prettig/mooi vinden en zit er ook een 'vleselijk randje' aan, wat je zelf ook moeilijk vindt en waarmee je ook nog uit de bocht zou kunnen vliegen...
mortlach
Met alle respect, de laatste twee reacties illustreren deels waar de kneep zit in deze kwestie.

Lingerie wordt tegenover "degelijk" ondergoed gezet (want lingerie is dus niet degelijk), en het wordt verder geseksualiseerd en neergezet als "niet-mainstream". Dat laatste zou een neutrale term kunnen zijn, maar ik ben bang dat het ook anders, negatief, kan worden opgevat.

Het idee dat je iets draagt waar je jezelf gewoon fijn in voelt, wordt betwijfeld. "Weet je zeker dat het niet om seks gaat?"

Met al deze subtiele en minder subtiele signalen is het niet heel vreemd dat mensen die hier toevallig interesse in hebben hier mee worstelen. Dat komt uiteraard niet door de vorige twee reacties, maar het is wel een uiting van de maatschappelijke trend richting saaiheid.
lihar
Tja, ik als vrouw vind het ook leuk om lingerie te dragen, dus ik kan er me wel wat bij voorstellen. En al zou 'het lekker vinden' wél betekenen dat je je daardoor 'een lekker ding' voelt, wat dan nog? Zolang je dat projecteert op je eigen vrouw is daar toch niets mis mee?
Mijn man interesseert het weinig wat voor ondergoed ik koop. Om eerlijk te zijn vind ik degelijk ondergoed (als dat het ondergoed van de verkopingen in de kerk is) erg saai... Als mijn man aan zou geven dat hij graag ook strings zou dragen, zou ik even verbaasd zijn, maar ik zou het prima vinden. Ik zou het wel erg vinden als hij zoiets niet tegen me zou durven zeggen. Ben ik dan zo'n bitch?
Dus wat mij betreft, voor de draad ermee. Als je vrouw zelf zich met een string een halve hoer voelt, tja dan kan ik me voorstellen dat je dat lastig vindt. Koop evt. een setje lingerie waarvan je denkt dat je vrouw het erg mooi vindt. Geef het haar en vertel dat jij het ook leuk zou vinden om eens lingerie te kopen. Enne, hij hoeft echt niet buiten aan het buitenste lijntje te wapperen
ZLD26
@mortlach: lingerie heeft wel een bepaalde 'functie' wat basic ondergoed niet heeft. Daarmee is het niet gelijk 'fout' en zo dat bedoelde ik het ook niet. Maar daar kan wel de aarzeling van de vraagsteller vandaan komen. Precies wat jij aangeeft. Wij zijn het denk ik wel eens ;)
Zv70
Laat eens horen: welke refo-mannen kopen hun eigen ondergoed én besteden daar ook aandacht aan?
Iboi
Mijn man zou zeggen: het beste ondergoed is het ondergoed dat uit is. Sorry, flauw grapje!

Ik denk trouwens dat er best veel mannen zijn die het belangrijk vinden hoe hun ondergoed eruit ziet. Denk eens aan al die kleedkamers bij sporten. Daar wordt bij mannen ook gelet op wat ze dragen. Er zijn ook reclames voor.

Tja, ik denk dat hoe 'gekker' of bijzonder je er zelf over doet, de ander/je vrouw dat ook sowieso vindt door hoe je de 'zaak' (flauw) benadert.

Ik zou het persoonlijk wel heel bijzonder vinden als m'n man bijvoorbeeld kanten lingerie zou willen dragen. Daarom begrijp ik denk ik wel dat de vraagsteller het dilemma heeft. Maar als m'n man het echt heel belangrijk/fijn zou vinden, ja... wat maakt het dan uit. Toch als ik de vorige zin schrijf, denk ik dat ik blijf wie ik ben, heel degelijk (en mogelijk saai) en zou ik het moeilijk kunnen accepteren van m'n man. Maar jouw vrouw is met jou getrouwd en alleen van haar kun je horen wat ze er van vindt. En je gaat over je eigen lichaam en kleding, waar het op zich wel belangrijk is denk ik dat jullie er geen 'gedoe' door krijgen, wat de relatie niet waard is lijkt me.