Ribbels op hoofd

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Op mijn schedel voel ik verschillende ribbels, min of meer 'symetrisch', hoewel er ook een ribbel is die ik slechts aan één kant voel. Nu las ik onlangs per toeval over de afwijking craniosynostose bij kinderen/baby's. Doordat schedelnaden te vroeg aan elkaar groeien, kunnen ook verdikte schedelnaden ontstaan. Nu wil ik graag weten of je ook verdikte schedelnaden kunt hebben die niet te maken hebben met een dergelijke afwijking. Moet ik me zorgen maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet helemaal precies hoe ik de ribbels die u op uw hoofd voelt moet plaatsen. Zaten die er altijd al, of is dat iets dat recent is ontstaan?

Het hoofd is namelijk opgebouwd uit verschillende botstokken met daartussen schedelnaden. Normaal gesproken is het zo dat tijdens de ontwikkeling de schedelnaden langzaam aan elkaar groeien; de schedel verbeent. Wanneer de schedelnaden gesloten zijn kan de schedel daar niet meer doorgroeien. Als compensatie gaat de schedel dan op andere plaatsen harder groeien. Bij craniosynostose is er sprake van een te vroeg sluiten van de schedelnaden. Dit heeft als gevolg dat het kind een afwijkende schedelvorm ontwikkeld. Een goede website met uitgebreide informatie hierover is die van het Nijmeegs centrum voor neurochirurgie.

U geeft zelf al aan dat hier bij u geen sprake van is. Hieruit maak ik op dat u geen afwijkende schedelvorm heeft. Wat de ribbels die u op uw hoofd voelt precies zijn kan ik moeilijk vaststellen wanneer ik ze zelf niet gezien heb. Ik zou nooit iemand adviseren zich zorgen te gaan maken. Dat lost namelijk niets op. Wanneer u echter zorgen hebt, dan is een bezoek aan de huisarts raadzaam.

dr. Nomen Nescio

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Arts/chirurg

Tags in dit artikel:

medisch