Perfecte christen

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Als christen heb ik de neiging om alle problemen van een ander op te willen lossen en te streven naar een perfecte omgeving. In de kerk, op het werk etc. Wat vraagt de Bijbel van mij?

Antwoord

Je vraagt naar wat de Bijbel zegt over jouw vraag naar perfectie in werk en kerk. Natuurlijk mag je streven naar het volmaakte, maar altijd in het besef dat het volmaakte er hier nooit zal zijn. Zelfs onze beste werken zijn met zonden bevlekt. Het is hier alles ten dele. Voor een perfectionist is dat moeilijk te accepteren omdat hij/zij alles perfect en goed wil laten zijn. Liever een 10 dan een 9! Dat geeft echter altijd heel veel spanning en stress omdat het tegendeel vaak gezien wordt. Daarom is het goed om in ontspannenheid te beseffen dat het volmaakte er hier nooit kan zijn, maar dat we leven in het hier en het nu waar alles niet perfect en volmaakt verloopt.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

perfectionisme