Goedaardige zwelling in de borst

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Sinds acht maanden heb ik een gevoelige plek in een van mijn borsten. Dit is onderzocht door echo en mammografie. Ook een punctie genomen en diagnose is goedaardige afwijking. Geen nacontroles nodig. Toch blijf ik er last van houden en is het duidelijk hormoongevoelig. De meeste achterliggende maanden werd rond de eisprong de bult (rond tot schijfvormig, binnenkant/onderkant borst) groter, ook zichtbaar, voelt harder aan en is echt pijnlijk. Op de buik slapen lukt niet en wanneer ik er tegenaan kom voelt het als een stekende pijn. Sommige dagen doorlopend gevoelig, ook zonder er aan te komen. Twee dagen na het begin van mijn menstruatie slinkt de bult weer, gaat niet weg, maar blijft als een klein bobbeltje zitten zonder gevoelig te zijn.

Op de mammapoli is mij verteld dat een bult die hormonaal is en ook weer verdwijnt, in de regel niet verwijderd wordt. Dit ook om littekenweefsel te voorkomen waardoor een eventuele volgende afwijking minder goed opgespoord kan worden.

Ik (jonger dan 40) heb familie met eierstok- en borstafwijkingen. Is het verstandig om nogmaals contact op te nemen? Kan ik vragen om de bult toch te laten verwijderen, omdat ik er elke maand zo’n 2,5 weken last van heb? Inmiddels heb ik wel schoon genoeg van de terugkerende pijn, maar ook van de onzekerheid die het met zich meebrengt.

Antwoord

  1. Je heb een goedaardige hormoongevoelige zwelling in de borst (cyste?);
  2. Er is borst en eierstokkanker in de familie wat je onzeker maakt;
  3. Je ervaart hinder van deze zwelling in het grootste deel van maand.

Je kan zeker contact opnemen met je huisarts en aangeven dat je deze zwelling/cyste toch graag laat verwijderen gezien de hinder die je ervan ervaart. Hij/zij kan je dan verwijzen. Omdat je verwijzing meestal een jaar geldig is (voor dezelfde klacht) kan je ook mogelijk rechtstreeks contact opnemen met de poli heelkunde.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

borst(en)