Doordeweekse kerkdienst

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Is doordeweekse dienst verplicht? Uiteraard is naar de kerk gaan nooit teveel of overbodig, maar moet ik mij schuldig voelen als ik niet ga doordeweeks? Wij hebben op donderdagavond weleens kerk en mijn ouders gaan vaak niet, of af en toe luisteren we thuis. Toch voel ik een soort schuldgevoel als ik weet dat er kerk is en dat we niet gaan of luisteren, terwijl dit misschien wel de taak van mijn ouders is om ons hierin te stimuleren en een voorbeeld te zijn.

Anderzijds zegt God ook: zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen en de zevende dag is de rustdag. Dan hoor je sowieso naar de kerk te gaan en je andere dingen te laten voor wat het is. En het geloof of bekering is niet door goede werken en het is niet zo dat ik niet wil gaan of luisteren, maar als niemand thuis gaat of luistert dan wordt het voor mij ook lastig. En soms moet ik zelf leren voor school of opdrachten maken, is dat erg als ik dat voor laat gaan of daardoor het niet doe? Ik vind het lastig om hier onderscheid in te maken. Het is niet mijn bedoeling om God te onteren.