Dubieuze post bezorgen

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik bezorg vanaf vorig jaar post en ben ontzettend blij met deze baan, na jaren van ziekte en werkloosheid. Maar nu doet zich het volgende voor: de laatste tijd zitten er mailings tussen (ik werk via Select Mail Nederland) waar bedrijven op zondag open zijn en andere mailings bevatten erotisch materiaal. Wat moet ik hiermee doen?

Antwoord

Je allerlaatste beslissing is een keuze tussen God en jouw ziel. Wel zjin er enkele ijkpunten: Veelzeggend vind ik altijd de geschiedenis van de drie vrienden in het dal Dura. Zij gingen wel naar het dal, ze waren aanwezig bij een afgodische manifestatie, omdat ze vanwege hun positie daartoe genoodzaakt waren. Je zou je ook kunnen voorstellen dat de drie vrienden er helemaal niet waren heengegaan. Nochtans bogen zij persoonlijk niet. Daar ergens zal zich het christenleven moeten voltrekken: Niet goedkoop en gemakkelijk ons terugtrekken -je baan neerleggen- maar ook niet je schuldig maken aan het meedoen met de zonde. Wanneer doe je er net wel aan mee en wanneer niet?

1. Als je van de inhoud van brieven niet weet, ben jij niet verantwoordelijk voor de inhoud van de brieven die anderen versturen. De verantwoordelijkheid ontstaat waar je op de hoogte bent van de boodschap die men verstuurt en waaraan jij meewerkt.

2. Het is in ieder geval geen optie om de reclames die je niet wilt bezorgen ergens bij het oud papier te dumpen.

3. Je kunt echter niet lijdelijk toezien, want dan sta je mede schuldig aan de zonde van anderen, zoals dat heel concreet het geval is wanneer wij zwijgen als een ander vloekt.

4. Wanneer je de zonde aan de orde stelt, lijkt het mij dat je in de eerste plaats moet zijn bij degenen die de post versturen. Daar zou ik eerst protest aantekenen. Je zou ook in gesprek kunnen gaan met degenen die bij jouw baas de contracten ondertekenen.

5. Belangrijk is om onszelf na te gaan of we ons onvoorwaardelijk voor de Heere over te hebben. Dat was wel het geval met de drie vrienden! Gaat de Heere mij boven mijn werk?

6. Wanneer we in de gezindheid van onvoorwaardelijke overgave aan de Heere Zijn Woord onderzoeken en op Zijn voorzienigheid letten, zullen we zeker een aanwijzing van Hem krijgen en zal Hij de weg voor ons wijzen.

Dr. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

werk