Hoedjescultuur

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

In tijd van de Bijbel droegen vrouwen, neem ik aan, sluiers tijdens de erediensten. Hoe komen wij dan aan de hoedjescultuur? Is dat eigenlijk geen wereldse dracht omdat men vaak ertoe neigt om de grootste hoeden het mooist te vinden? Volgens mij roept God/Gods Woord ons op om ingetogen, bescheiden en eenvoudig gekleed te gaan! Kunt u zich voorstellen waarom ik dan bijvoorbeeld ook zo'n moeite heb met grootse verkopen en shows op de Wegwijs-beurs?

Antwoord

Om bij het laatste te beginnen: ik kan die moeite begrijpen. Ik ben één keer naar een Wegwijsbeurs geweest, maar had daar een apart gevoel bij. Terwijl er allerlei geestelijke muziek om je heen te horen is, worden de meest luxe zaken te koop aangeboden. De soberheid is op dat moment ver te zoeken. Maar goed, ik weet dat daar ook heel anders over wordt gedacht. Toch voel ik wel aan dat je het verbindt met die andere vraag.

Even afgezien van het feit dat er in kerkelijke kringen nog wel wat verschil kan zijn over de argumentatie om een hoofddeksel in de kerkdienst te dragen (er zijn voor- en tegenstanders), is het inderdaad een aparte situatie geworden dat er een soort hoedjescultuur is ontstaan waarbij het soms een show kan worden wie de mooiste hoed in de kerk draagt. Ook daarin is de soberheid ver te zoeken. Ik meen dat in baptistengemeenten in Rusland (daar waar de organisatie Friedensstimme contact mee heeft) de vrouwen allemaal een eenvoudige witte sluier in de kerkdienst dragen. Geen gepronk dus met mooie hoeden!

Aan de andere kant weet ik ook van mensen die juist zeggen dat voor de Heere het mooiste nog niet mooi genoeg is. Je wilt toch in het huis des Heeren met iets moois verschijnen. Voor dat argument is ook best wel wat te zeggen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer indruk gemaakt wil worden naar de mensen in de gemeente dan dat men daar de Heere blij mee wil maken. Het valt mij in z'n algemeenheid wel op dat juist mensen die heel dichtbij de Heere leven, en een levend geloof kennen, niet zo in de weer zijn met al die wereldse pracht die ook naar voren komt in de hoeden die gedragen worden, en vergeet niet, ook nog via allerlei advertenties aangeprezen worden. Kortom, soberheid en ingetogenheid is meer in overeenstemming met het Woord van God dan al die wereldse pracht die, onder een schoonklinkend voorwendsel weliswaar, de kerkdiensten van ons binnendringt en reeds binnengedrongen is.

Ds. R. W. van Mourik

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekking