De zin van mijn bestaan

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 16-jarige meid en ik ben de laatste tijd erg onrustig. Ik heb mijn studie, bijbaan, familie en vrienden, maar ik merk dat ik daarnaast ergens naar op zoek ben. Als ik me rot voel, gebruik ik social media, eten, hobby’s, vrienden of iets anders als afleiding, maar ik voel me daar niet gelukkiger door. Uiteindelijk kom ik altijd weer bij God uit, alle andere dingen geven mij geen vrede, rust of voldoening. Zelfs uit mijn studie haal ik geen voldoening; deels omdat ik nog niet weet wat ik als beroep zou willen doen, maar ook omdat ik op zoek ben naar het doel van mijn leven.

Ik ben nog erg jong, maar toch wil ik heel graag weten wat mijn taak is hier op aarde. Zelf heb ik niets waarvoor ik graag zou willen blijven leven, dus ik vraag me af wat voor doel God met mij heeft, waarom Hij mij überhaupt heeft geschapen. Ik weet dat dit misschien egoïstisch klinkt, maar zonder doel heeft het leven voor mij geen zin meer. Ik struggle al een paar jaar met deze gedachten, het komt vaak in de winter terug.

Dus mijn vraag is eigenlijk: is er écht rust bij God te vinden, of is dat maar iets wat ménsen vinden? En als je God heb, heb je dan aan Hem genoeg? Wil God mij überhaupt wel hebben, heeft Hij mij wel nodig in Zijn dienst?

Antwoord

Beste...,

Wil God jou wel en wil Hij jou wel gebruiken? Ja natuurlijk, anders had Hij jou toch niet geschapen? Dat is de eerste gedachte die ik krijg, als ik jouw vraag lees. Maar ik lees ook  dat jij eigenlijk iets wilt wat niet kan: namelijk beschikken over een glazen bol waarmee je in de toekomst kunt kijken. En in al Zijn wijsheid heeft God bedacht dat dit juist helemaal niet goed voor ons is, maar ook niet goed voor onze afhankelijkheidspositie van Hem.

Als je je afvraagt wat Gods doel is voor en met jouw leven, gaat het niet om iets wat je over een jaar of twintig gerealiseerd moet hebben, maar begint het bij vandaag! Bij hier en nu! Het is kennelijk Gods wil dat jij vandaag leeft. Hij verlangt vandaag naar jou en in dat verlangen zit duidelijk aanwezig dat jij verlangt naar Hem. Want inderdaad, de dingen van dit leven zijn geen doel in zichzelf: je studie niet, evenmin je hobby’s en al die andere dingen die je noemt.

Wat is de zin van je bestaan? Dat is niet iets wat heel ver weg ligt, zoals ik al zei, maar dat is bij de dag leven. Niet bezorgd zijn om je eten en drinken, je vooral niet focussen op de materiële aspecten van het leven, maar heel eenvoudig jezelf de vraag stellen: hoe kan ik vandaag van betekenis zijn, van toegevoegde waarde zijn voor de mensen en situaties die God op je pad plaatst. Vanuit de rust die voortkomt uit de omgang met God zegen verspreiden! Vroeger leerde ik dit liedje: “Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes, brandend in de nacht, en Hij wenst  dat ieder tot Zijn ere schijn’, jij in jouw klein hoekje, en ik in ’t mijn.”

Dát mag je doel in dit leven zijn: licht en zegen verspreiden. De handen en voeten van de Heere Jezus zijn! Hij zegt het zelf zo: “Wat je aan de minsten van Mijn broederen hebt gedaan, dat heb je aan Mij gedaan.” Leven wil zeggen dat je elke dag de kansen opraapt en ziet waarin jij van betekenis kan zijn. Dat hoeft absoluut niet altijd in enorme en spectaculaire dingen te zijn. Een klein gebaar, een glimlach, een bemoedigend woordje kan al van heel veel betekenis zijn voor iemand. Het overkomt mij wel dat een persoon die ik al in jaren niet heb gezien, onverwacht weer ontmoet en dat die persoon dan ook weet te vertellen wat ik jaren geleden tegen hem of haar heb gezegd en wat hij of zij nooit meer is vergeten aangezien dit zó belangrijk was. Terwijl ik zelf in de meeste gevallen natuurlijk niet meer weet wat ik destijds gezegd heb.

Als Jezus zegt dat we eerst het Koninkrijk moeten zoeken en dat al het andere dan wel volgt, gaat het hierom. Vanuit de rust, vrede met God en met jezelf, de sporen van het Koninkrijk zichtbaar maken in jouw persoonlijke leven. En ja, dan is het ook zo dat je niet weet waar de dingen waar je vandaag mee bezig bent (zoals je opleiding) uiteindelijk toe zullen leiden. Maar dat mag je aan God toevertrouwen. Hij gebruikt de stukjes van je leven zó dat je uiteindelijk tot Zijn bestemming zult komen. En nee, dan krijg je geen glazen bol, maar wel een lamp voor je voet en een licht op je pad. God geeft elke dag genoeg licht voor de volgende stap die je mag zetten. Dat is het leven van een gelovige: stap voor stap! En God belooft voldoende licht voor elke volgende stap.

Heeft God jou dus nodig? Misschien zou ik zelf andere woorden kiezen voor een dergelijke vraag, maar ik snap wat je bedoelt, denk ik.

God verlangt naar jou. Het is Zijn verlangen dat jij een beetje laat zien wie Hij is aan een gebroken en donkere wereld. Dus maak jezelf alsjeblieft niet kleiner dan je bent. Je mag een Koningskind zijn! Ik hoop dat dit jouw diepste verlangen zal zijn!

Drs. Els J. van Dijk