Porno hoort niet in een christelijk huwelijk

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 7 reacties

Vraag

We zijn acht jaar getrouwd en hebben heerlijke kinderen gekregen! Daarna ben ik helaas in een depressie beland, waar ik na een aantal jaren weer uit ben gekomen en me nu gelukkig beter voel dan ooit te voren! Tijdens m’n depressie had ik een afschuw van mijn eigen lichaam. We hadden die tijd geen seksueel contact. Mijn man keek in die periode porno. Ik heb hem zijn gang laten gaan omdat ik voelde dat ik hem op dat gebied niets kon geven. Ik was al blij dat hij überhaupt bij me bleef in die periode.

Naar mate ik me beter ging voelen, kreeg ik ook weer meer seksuele gevoelens. Die kon ik niet uiten vanwege het patroon dat we ontwikkeld hadden de afgelopen jaren. Dit heb ik met m’n man besproken en zijn er samen mee aan de slag gegaan. We hebben nu zo’n drie tot vier keer per week gemeenschap. Nu heb ik wel moeite met ‘in de stemming’ komen en kijk daarvoor nu zelf ook porno. En ik vraag me af of dat heel erg is?

Ik kijk niet met begeerte maar die beelden, het zorgt er juist voor dat ik mijn man kan geven wat hij wil en bereid me daar gedurende de dag zo op voor omdat ik niet ineens spontaan dat gevoel kan opwekken. Voor mij is m’n man de enige persoon waarmee ik seksueel contact heb en zou willen hebben. Maar ik merk dat ik als ik geen porno kijk ik niet geniet omdat m’n lichaam er nog niet aan toe is. Is het heel gek wat ik voel? En raar dat een pornofilmpje me helpt om uiteindelijk mijn man te geven wat hij wil en er zelf ook van te genieten?

Ik heb periodes gehad dat ik dacht dat het fout was en er mee stopte, maar dat gaat echt ten koste van mijn huwelijk omdat m’n man die behoefte dan nog wel heeft. Een gemiddeld voorspel heb ik niet ‘genoeg’ aan. Bij mij gaat daar uren over heen en dat kan ik ook niet ‘s avonds van mijn man verwachten. Ons huwelijk is beter dan ooit! Ik heb ontdekt dat het zonder seks minder goed gaat tussen ons. Gaan wij zo op een goede manier met porno kijken om of is er een alternatief?

Antwoord

Door de meeste christenen wordt porno kijken op grond van Bijbelse geboden afgekeurd en mogelijk is dat de reden dat je de vraag stelt. Porno kijken brengt jou veel goeds, namelijk een fijne seksuele relatie en door die fijne seksuele relatie is je huwelijk goed en dat komt jullie gezin ten goede.

Maar hoe wordt in de Bijbel gesproken over porno en heiligt het doel dit middel? Volgens mij is de Bijbel heel duidelijk over porno. In de Bergrede wordt gezegd dat wie naar een vrouw (of man!) kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel heeft gepleegd. Jij zegt dan: ik begeer niet. Maar je lust wordt er wel door opgewekt. Wat is het verschil, ik zie het niet echt. Het lijntje is heel dun, je lust wordt opgewekt door de seks van een ander. En zo komt er een derde (en meer)  jullie huwelijk, jullie seksuele relatie binnen. Is dat je huwelijk rein houden? Valt de manier waarop je met porno omgaat niet onder het zevende gebod?

Een andere reden om geen porno te kijken is dat je daarmee de seksindustrie voedt. De seksindustrie is een systeem dat vrouwen beschadigt. Het grootste deel van de vrouwen zit niet vrijwillig in de seksindustrie. Velen worden gedwongen door bijvoorbeeld armoede of hebben door eerder misbruik zo’n slecht zelfbeeld dat ze denken geen andere mogelijkheden te hebben.

Bij jou is de weg naar porno kijken ontstaan vanuit een depressie en een afschuw hebben van je eigen lichaam. Maar je merkt misschien ook inmiddels de verslavende kant ervan: kun je nog zonder porno kijken?

Ik begrijp heel goed dat porno kijken je positieve dingen oplevert. En dat stoppen er mee je wat kost. Maar ik geloof dat God duidelijk is in de Bijbel: porno hoort niet bij christenen en in een christelijk huwelijk.

Het zal moeite kosten om samen een andere manier van seksualiteit beleven te vinden. Maar met gebed en veel samen praten kun je een zondige manier loslaten en een andere weg vinden. Mogelijk minder bevredigend, maar wel een weg die past onder Gods geboden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

pornoseksualiteit in het huwelijk
7 reacties
Marinam
Ik lees tussen de regels door ook wel allerlei opvattingen over seksualiteit die je ook tegen het licht zou kunnen houden. Zoals 'ik kan hem niks bieden dus hij kijkt porno', 'ik kan niet van hem vragen om een lang voorspel' 'we doen het nu 3 keer ( en moet je dan al die keren ook echt zin hebben?)' 'slechte seks gaat ten koste van mijn huwelijk'. Ik denk dat een alternatief is dat je boeken met een christelijke visie op seksualiteit leest en daarin zoekt naar hoe God seks bedoeld heeft.

Daarnaast lijkt het me zinnig dat je weer een positief contact opbouwt met je eigen lichaam, zoals JIJ je er prettig bij voelt. Heb samen lijfelijk contact zonder seks. Leer te genieten van je lijf zodra je weer weet wat het fijn vind. Durf te vragen om wat je fijn vind, misschien minder vaak vrijen maar er dan wel de tijd voor hebben..
En als het contact met je eigen lijf echt moeilijk blijft kijken of je daar hulp bij vind. Er zijn genoeg lichaamsgerichte therapieën tegenwoordig.

Ik wens je toe om met minder druk een fijne en zuivere relatie te hebben.
Gtn
Vraag eens eerlijk aan je man of hij nog wel zonder porno kan. En bedenk dan samen hoe jullie het samen goed kunnen hebben zonder porno. Het vraagt niet alleen van jou een investering, maar ook van Hem. Vraag in alles de hulp van God, Hij kan en wil ook hiermee echt helpen. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar het zal je veel opleveren.
cbl
Porno, man dienen , 3 x per week. Waar is hier de man die zijn vrouw met respect behandelt ? Sexualiteit is: intiem zijn , kwetsbaar, vrij, in verbinding zijn. Dit mis ik, het leest meer als een plichtmatig spelletje wat met wat genotsmiddelen leuk moet blijven. Lijkt me meer heersen over elkaar dan je "zwakkere vat" met verschuldigde eer bejegenen. Zo lees ik (man) dit.
Catherine
Vraagstelster, het is belangrijk om een eigen grens te bepalen en die te handhaven. En niet ten koste van alles die te overschrijden. Porno kijken maakt niet gelukkiger. Het is een schijnwereld, waarin je je dan verlustigt. Je schrijft: Mijn huwelijk is beter dan ooit." Houd die uitspraak eens tegen het licht.
Is dat eerlijk zo? Mijns inziens is een huwelijk beter als je elkaar respecteert, ook in de zwakheden en gebreken. Jullie balanceren zo op een dun lijntje.
intro
Beste vraagsteller, hoewel ik je probleem begrijp en herken, denk ik echt dat je de verkeerde oplossing zoekt voor je probleem.

Ik zou je willen aanraden de lezing van Gloria Furman te beluisteren. In de hoop dat het je helpt in het kijken naar jezelf en het beleven van seksualiteit.

Zie onderstaande links:

https://youtu.be/F8jQ9-8PoFY

In de vragenbeantwoording gaat ze ook in op jouw vraag:

https://youtu.be/uJGQ1DPl_Wc

En vergeet vooral het gebed niet!
intro
Sorry, ik noem de verkeerde naam. De lezing is van Margy Tripp.
Christie
Beste vraagstelster,

Porno vertroebeld je beeld van seksualiteit en werkt verwoestend in je huwelijk. Naast het punt dat het overspel is en er vrouwen uitgebuit worden, draait het alleen om lust en eigen bevrediging. Het is losgekoppeld van liefde en intimiteit en het verlangen om ook de ander een plezier te doen. Ook geeft het vaak een verkeerd beeld van hoe vrouwen seksualiteit beleven. Als jij dat onbewust aanvoelt van je man, dat hij je meer ziet vanuit lust, wordt het ook lastiger om in de stemming te komen. Mee kijken met porno is dan geen goede oplossing, maar houdt het probleem in stand.
Het is heel erg jammer dat in onze maatschappij dit beeld van seksualiteit zo de boventoon voert. Het is zo`n belangrijk deel van het huwelijk, hier zou best wat meer toerusting over mogen zijn in christelijke kring. Lees er inderdaad eens boeken over hoe God het bedoeld heeft. Bv Liefde voor twee van E. Wheat. En kijk eens op kostbaarvaatwerk.nl.
Als je een echt goed huwelijk wilt, is het belangrijk dat jullie hier allebei mee stoppen...Misschien is daar wat professionele hulp bij nodig..Succes ermee!