Verandering van cyclus

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van bijna 39 en na mijn laatste zwangerschap zeven jaar geleden heb ik altijd een vrij regelmatige menstruatiecyclus gehad van 24/25 dagen. De laatste drie jaren wel meer bloedverlies als de jaren ervoor en in vijf dagen was ik er ook wel van af. Alleen de laatste twee cyclussen waren een cyclus van 35 dagen en duurde het ook langer. Ik ben bijna twee weken ongesteld geweest, alleen waren de eerste drie dagen normaal zoals ik gewend ben en de rest weinig en meer rood/bruine afscheiding. Mijn vraag is of dit normaal is zo'n verandering van cyclus? Ik slik of gebruik geen voorbehoedsmiddelen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het eerste waar jouw verhaal mij aan doet denken is dat je een veranderd menstruatiepatroon hebt omdat je in de overgang zit. Dat is weliswaar wat vroeg, maar het zou zeker kunnen. Ik weet niet of je weet wanneer jouw moeder (of evt. een oudere zus) in de overgang is geraakt? Daar kun je wel wat uit afleiden.

Verder zijn er natuurlijk ook andere redenen voor ontregeling van de cyclus (bijv. stress, medicijngebruik en chronische ziekte). Voor een goede beoordeling is een gesprek hierover handiger. Dat kun je uiteraard het best met je eigen huisarts hebben.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

menstruatie