Pornoverslaving speelt weer op

De Hoop ggz / 3 reacties

Vraag

Ik ben nu een half jaar van mijn pornoverslaving af maar heb net toch rare foto’s (geen naaktfoto's) bekeken. Help, wat moet ik nu doen om te voorkomen dat het nog verder mis gaat?!

Antwoord

In de eerste plaats: mooi dat je een half jaar van je pornoverslaving af bent. Dat is een felicitatie waard! Toch: vrij zijn en vrij blijven zijn niet hetzelfde. Toen het volk Israël door God uit Egypte werd geleid, betekende dat bevrijding uit de slavernij maar merkte het volk ook dat Egypte vaak nog in hun hart zat. Zo is het ook met verslaving: bevrijding is mogelijk, maar bevrijd leven vraagt om blijvende alertheid. Beëindiging van je verslaving maakt je namelijk niet onkwetsbaar voor nieuwe verleidingen. Of je je laat verleiden, dat is iets waar je zelf bij bent en iets waarin je zelf keuzes kunt maken.

Ik weet niet wat je precies verstaat onder “rare foto’s”; ik vermoed zomaar dat het om foto’s gaat die ‘in de buurt’ komen van porno. Of heb ik het mis? Je vraagt immers wat je kunt doen om te voorkomen dat het nog verder mis gaat. Zoals gezegd: we blijven kwetsbare, maar ook ‘verleidbare’ wezens. Tegelijk: dat is niet iets wat je maar hebt te accepteren of passief over je heen hoeft te laten komen. Ik zou zeggen: houd je in je leven aan een aantal V’s:

• Vluchten. Als je in situaties komt die jou in verleiding kunnen brengen, is vluchten de aangewezen weg. Je kunt het het ‘Jozef-principe’ noemen. Jozef vluchtte toen hij verleid werd door de vrouw van Potifar (Gen. 39:12). Dus: denk niet dat jij er wel mee om kunt gaan; of, omdat je je pornoverslaving inmiddels een half jaar achter je hebt liggen, je nu wel weer daar in de buurt kunt komen, zonder dat het je negatief zal beïnvloeden. Het is net als degene die jaren geleden gestopt is met roken en dan denkt dat hij wel weer een keertje (één keertje...) een sigaret kan roken. Verleidingen komen vanuit ons eigen vlees, door onze eigen begeerte (Jac. 1:14). Daarom roept de apostel Paulus ons ook op om niet naar het vlees te leven (Rom. 6), het vlees waarvan hij ook zegt dat daarin “niets goeds woont” (Rom. 7:18).

• Vermijden. Soms beland je ongewild in een situatie die jou in verleiding kan brengen. Dan vlucht je (zie vorig punt). Maar je kunt ook van tevoren bedenken welke situaties, personen, omgevingen je zou moeten vermijden, omdat je nu eenmaal weet dat die situaties, personen, omgevingen de kans groter maken dat je ontspoort. Dus het vermijden van omgevingen (ook digitale omgevingen) waar de kans groter is dat je met deze “rare foto’s” in aanraking komt. Dat vraagt om innerlijke bereidheid je verre te houden van bepaalde zaken. Weerstand ertegen bieden. Jacobus 4:7 schrijft dat de gelovige zich onderwerpt aan God en weerstand biedt aan de duivel. En dan is de belofte dat deze van je zal vlieden. Je kunt je weerstand ook vergroten door bij de instellingen van de browser op je computer aan te geven dat je gevrijwaard wilt blijven van bepaalde content.

• Verantwoording. Ik weet niet of je hulp hebt gekregen bij het loskomen van je pornoverslaving. Het is altijd goed om een vertrouwd iemand te hebben die aan jou de moeilijke vragen durft te stellen. Die jou niet veroordeelt maar met jou meeleeft en voor jou bidt. Een verantwoordingspartner. Voor sommigen werkt dit goed.

• Vergeving. We struikelen allen in veel opzichten (Jac. 3:2), maar dat is vanzelfsprekend geen vrijbrief om daar dan maar mee door te gaan. Toch: ook waar het in ons leven helaas verkeerd is gegaan, zegt de Schrift dat als we onze zonden belijden God getrouw en rechtvaardig is om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid (1 Joh. 1:9). Maar vervolgens geldt ook: “wie zijn zonden belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spr. 28:13). We mogen leven uit vergeving. Laat je daarbij niet door de ‘aanklager’ aanpraten dat je nu weer helemaal bij nul (onderaan de ladder) moet beginnen! Blijven hangen in schuldgevoelens gaat niet helpen.

• Vreugde en verlangen. In het geloofsleven gaat het niet alleen maar om dingen niet doen, het gaat veel meer nog om dingen wél doen. Zo ook hier. Alleen maar vechten tegen verleidingen maakt het leven zwaar. De Schrift zegt: “Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede” (Rom. 12:21). Dus: niet alleen (negatief) wegblijven van het verkeerde, maar (positief) je bezighouden met het goede, met verlangen naar het goede. “Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn” (Kol. 3:2), roept de apostel ons toe. Het vreugde vinden in de dingen van God is een geweldig antigif tegen verleidingen. De vreugde van de Heere wil je kracht zijn (Neh. 8:11). Op die manier houd je perspectief.

Ik wens je van harte deze vreugde toe. Zodat je als een bevrijd mens zult leven.

Frans Koopmans,
verslavingsdeskundige,
beleidsmedewerker De Hoop ggz

Lees meer artikelen over:

porno
3 reacties
Gtn
Wat helpt is om te bedenken dat God een Vader is die niet liegen kan, terwijl de duivel de vader der leugens is.

Je kan en mag tegen de duivel zeggen: sodemieter op, of, als je het wat netter wilt zeggen: in Jezus naam, ga weg!
Wat mij zelf ook erg helpt is elke gedachte richting lust of porno enz á la minuten bij God neer te leggen, en direct vergeving vragen. Ik weet niet hoe lang je verslaafd geweest bent, maar wees je bewust dat de duivel je zeker op dit punt (hevig!) zal aanvallen.
Ik mag na 25 jaar verslaving met Gods hulp van mijn verslaving af zijn, nu 1,25 jaar. Daar ben ik God erg dankbaar voor. Voor mij is mijn pornoverslaving uiteindelijk de reden geweest dat ik God nodig kreeg. Zelf kon ik het niet voor elkaar krijgen. En God heeft het genadig willen vergeven, Hij gaf zelfs méér dan ik vroeg, Hij wilde ál mijn zonden vergeven! Wat een genade, waarvoor Hem de eer!
Kortom, verwacht het van God, Hij kán en wíl echt helpen.
Neem verder iemand in vertrouwen, waarmee je kunt delen als je het moeilijk hebt. Delen is in het licht brengen, en kan je voor struikelen behoeden.
Mocht je er over door willen praten mag je mijn mailadres opvragen bij de redactie.
huibertus
Ga nooit het ijs op als het ijs nog dun is
hansa
Mooi antwoord heeft vraagsteller gekregen. Het wordt ook praktisch gemaakt door handvatten die met de 5 V’s aangereikt worden.

Maar… het zou wel fijn zijn als Refoweb een andere foto of plaatje bij de kop zou plaatsen. Een foto of plaatje dat niet overkomt als in tegenspraak met de goede adviezen die gegeven worden.