Vrijwel geen vrouwen op SGP-lijst

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Uit de bijbel weten we dat mannen en vrouwen gelijk zijn, maar wel met verschillende rollen. Paulus schrijft bijvoorbeeld dat vrouwen niet horen te prediken, omdat ze geen gezag over de man mogen hebben in dit aspect. Maar voor zover ik dit uit de bijbel kan halen is dit vooral gericht op het geestelijke leiderschap. Als ik dit doortrek naar de politiek merk ik dat bij de SGP bijvoorbeeld vrijwel geen vrouwen op de lijsten heeft staan voor de kamerverkiezingen. Is dit wel een juiste redenering van de SGP? Schiet de SGP dan juist niet door hierin?

Ik vraag dit als SGP-stemmer, want ik ben zelf erg blij met het programma dat de SGP voert en waar ze voor staan. En ik weet zeker dat zeer veel mensen zich in dit programma zouden vinden als je hen niet had verteld dat het van de SGP was. Zelfs niet-christenen.

Antwoord

Daar zou heel veel over te vertellen zijn, maar misschien dat brochure 'Man en vrouw schiep Hij hen - Politieke participatie in bijbels perspectief' behulpzaam is. Feit is dat er ook binnen de SGP verschillend over wordt gedacht, maar waar we het ook over eens zijn is dat het aan de SGP zelf (de leden) is om hier met elkaar over te spreken en eventueel aanpassingen in aan te brengen.

Met vriendelijke groet,
Janie de Jong (SGP)

Tags in dit artikel:

politiekSGP
4 reacties
sydneylover
De SGP loopt natuurlijk mijlenver achter op dit onderwerp. Maar het is erg precair, want er is een flinke groep mensen binnen de partij die zou kunnen weglopen als de koers in hun ogen te liberaal zou worden. Ik waardeer wat dat betreft de manier waarop Van der Staaij in dat opzicht de boel bij elkaar weet te houden!
Ooit was ik zelf lid van de SGP jongeren. In de jaren '90 speelde de kwestie of mevrouw Riet Grabijn (die in Den Haag lid was van de SGP) wel lid mocht zijn van de partij.
Toen we een avond hadden georganiseerd om daar eens over te debatteren (we hadden haar daarvoor uitgenodigd samen met iemand die tegen was) en de uitnodigingen zelfs al waren verstuurd, werd het door de lokale kiesvereniging teruggefloten. De avond moest worden afgelast.
Het was voor mij het punt om de SGP vaarwel te zeggen. En voor mijzelf de conclusie te trekken dat voor het vak van politicus niet zo geschikt was..
johannesdehoop
Ik ben actief geweest binnen de SGP jongeren, mijn vrouw wilde ook graag debatteren over de rol van vrouwen binnen de SGP. Helaas was het niet mogelijk om hier open over te spreken, laat staan debatteren. Heel verdrietig en gedesillusioneerd hebben wij afstand genomen van de SGP. Over enkele jaren zal de SGP wel vrouwen moeten toelaten, al is het maar omdat het internationaal gezien niet meer toegestaan is om het niet te doen.
Ik ben benieuwd of de SGP dan haar verontschuldigingen zal aanbieden aan al die vrouwen wier talenten zo zijn miskend.
Omega
Indertijd heb ik me sterk gemaakt voor het vrouwenlidmaatschap binnen de partij. Toen nog zonder resultaat. Maar zo'n verandering is vaak een kwestie van tijd en geduld.

Tijden zijn veranderd. Inmiddels is er zelfs al een vrouwelijke SGP-wethouder, dus ik zou zeggen: keer terug naar het moederschip ;-) Het zijn uiteindelijk de (actieve) leden die de koers bepalen.
arendine
Mijn omgeving ziet me als een zelfstandige, vrijgevochten vrouw. Een collega uit Eritrea vertelde me dat hij door mij besefte dat vrouwen in Europa alles kunnen zijn en doen wat ze willen. Het vrouwenstandpunt van de SGP weerhoudt mij er niet van om op deze partij te stemmen.

Juist het vrouwenstandpunt van sommige andere partijen is een belediging voor vrouwen ("stem op een vrouw!", "vrouwen die bij de kinderen thuis blijven, belemmeren economische groei"). Alsof vrouwen alleen waarde hebben als ze een economische bijdrage leveren. Alsof de inhoud van je broek belangrijker is dan de inhoud van je politieke standpunten.

Prima dat vrouwen actief zijn in de politiek, maar het stoort me niet als er (bewust) geen vrouw op de lijst staat.

Ik werk in een sector waar het merendeel (meer dan 90%) man is. Juist daar word ik er dagelijks mee geconfronteerd dat mannen en vrouwen verschillend zijn. En dat maakt het leven ook mooi, dat 2 verschillende soorten mensen elkaar op allerlei vlakken goed kunnen aanvullen.

Waarschijnlijk zullen er ooit vrouwen op de lijst van de SGP komen. Hopelijk krijgen ze steun vanuit de achterban omdat ze inhoudelijk goed zijn en niet omdat ze vrouw zijn.