Verliefd op mijn beste vriend

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik ben homo en verliefd geworden op mijn beste vriend. Hij weet niet dat ik homo ben omdat ik geen coming out gehad heb. Ik waardeer onze vriendschap enorm. Maar weet op dit moment echt niet hoe ik ermee om moet gaan. Bidden tegen mijn gevoelens lijkt niet te helpen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste verliefde homo,

Het kan iedereen overkomen: verliefd worden op iemand bij wie het niks kan worden. Een getrouwde man kan verliefd worden op een andere vrouw; een christelijk meisje kan verliefd worden op een ongelovige jongen; en een homoseksuele jongen kan verliefd worden op een andere jongen. Jij zit dus in de laatste categorie. Ik proef uit je vraag dat je zelf vindt dat het ook in jouw geval niks kan worden – waarschijnlijk omdat die andere jongen hetero is, maar misschien ook omdat je vanuit je geloofsovertuiging weet dat het tussen twee jongens sowieso niks kan worden (in ieder geval niet in seksuele zin).

Maar daarmee zijn je verliefde gevoelens nog niet weg, zelfs niet door tegen je gevoelens te bidden. Misschien vraag je je wel af waarom God jouw gevoelens (nog) niet wegneemt. Dat is een begrijpelijke vraag. Tegelijkertijd wil ik erbij zeggen dat er heel véél dingen kunnen zijn die God zomaar niet oplost. Op de dag dat ik dit schrijf, wordt er in de gebedskalender van Open Doors voorbede gevraagd voor een meisje dat door haar vader onder druk gezet wordt om haar geloof af te zweren. Waarom zorgt God er (nog) niet voor dat haar vader haar gewoon met rust laat? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het in de Bijbel regelmatig gaat over volharding – volharding in het gebed, maar ook volharding om te blijven gaan voor wat God van je vraagt, juist ook als het moeilijk is. Dat dus als eerste: houd vol!

Ik wil het ook nog wat praktischer maken. Van een homoseksuele jongen heb ik ooit gehoord dat hij het ‘gewoon’ vertelde aan die vriend: “Ik ben verliefd op je!” Zelf heb ik dat ook wel eens gedaan. Alleen dát al kan erg helpen. Dingen die je gevoelsmatig bezighouden en waarmee je in je eentje rondloopt, kunnen je steeds meer in beslag gaan nemen. Door het te delen met  een ander -in dit geval zelfs met dé ander, op wie je verliefd bent- wordt de ‘betovering’ een beetje verbroken. Dat is natuurlijk niet makkelijk, maar tegenwoordig schrikken jongeren van zo’n bekentenis minder dan vroeger.

Je moet er dan natuurlijk wel echt van overtuigd zijn dat het tussen jullie niks kan worden. Ik zeg dat omdat het begrijpelijk zou zijn als je jouw gevoelens voor die vriend toch stiekem een beetje gaat koesteren en aanwakkeren. Begrijp me goed, er is niks mis mee dat je die vriend (als homo) ‘leuk’ vindt, maar je moet wel eerlijk blijven naar jezelf en die vriend. Als je weet en gelooft dat het tussen jullie niks kan worden, moet je niet willen doen (en fantaseren) alsof dat wél zo zou kunnen zijn.

Nu is op dit moment voor jou een bijkomend probleem dat die vriend (nog) niet weet dat je homo bent. Misschien moet je dáármee dan maar beginnen, dat je dat aan hem gaat vertellen. Als hij echt je beste vriend is, moet dat kunnen. Kijk hoe hij reageert en laat daarvan afhangen of je (gelijk al) vertelt dat je ook nog ’s verliefd op hem bent (het zou teveel in één keer kunnen zijn).

Ten slotte: het is niet makkelijk, maar als jij er op deze manier mee omgaat, geloof ik dat je gevoelens van verliefdheid vanzelf minder zullen worden. Het kan korter duren of langer, maar als jij deze gevoelens niet voedt of laat voeden, zullen ze uiteindelijk uitdoven. Ik besef trouwens heel goed dat dat een pijnlijk proces zal zijn. Verliefd zijn is een heerlijk gevoel. Daar afstand van nemen doet pijn. Daarom nog een keer: houd vol!

Herman van Wijngaarden

Tags in dit artikel:

geaardheidverliefdheid