Ik leg Jezus in uw hart

Ds. A. Simons / 5 reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Ik heb veel waardering voor uw prediking en heb de meeste lezingen van u beluisterd. Daarin word ik wel eens geconfronteerd met uitspraken als: "De Heere Jezus ligt als het ware in je schoot. Laat je hand maar vallen op het Lam, op die lieve Heere Jezus, Die door de Vader geschonken is aan de wereld. Omhels het cadeau dat je eerlijk in de prediking ontvangt, want als je dit vanavond van je schoot afschuift, lig je straks eeuwig te branden in de hel." En: "Ik leg Jezus in uw hart." Omdat ik rondom deze zaken wel eens aanvechtingen ervaar, vroeg ik mij af of u uitspraken als deze van een bijbelse onderbouwing kunt voorzien?

Antwoord

Ik ga proberen jouw vragen te beantwoorden. Vragen waar ik van overtuigd ben dat dit de kern van de prediking raakt. Velen menen dat het evangelie een beschrijving is van het Woord. Nee, prediken is niet alleen beschrijven. Prediken is meer. Er gebeurt namelijk ‘iets’ onder de Woordbediening. De kerkzaal wordt immers een ‘rechtszaal’. Wet en Evangelie wordt immers verkondigd.

Sommigen denken dat je opgetrokken moet worden als Paulus (2 Kor. 12: 2) tot in de derde hemel. Nee, we worden niet opgeroepen om op te klimmen. Dwaze mens, die meent dat hij moet opklimmen naar de hemel om zalig te worden. Trouwens, wat kan een dode doen (Joh. 5:25)? Zeg het maar? Opklimmen naar de hemel? Weet u wie dit zegt? De wet! (Rom. 10:4). Mensen die dit leren begrijpen niet wie God is. Hoe rechtvaardig Hij is. Ze hebben wel veel ijver, maar niet met verstand (Rom. 10:5). Vandaar dat de wet gepredikt moet worden. De wet veroordeelt al uw gemeende ijver! De wet roept u toe dat er in u gans geen goed woont (Rom. 3:19). De wet die doodt (Gal. 2:19/Rom. 7:4). Sterker nog, de wet maakt de zonde alleen maar meerder (Rom. 5:20a).

Wat moet u/jij dan nog doen om zalig te worden? Schrik niet: ophouden met doen! Ophouden met werken (Rom. 4:5)! Wie wordt er zalig? U die niets doet, maar gelooft in Hem Die de Vader gezonden heeft (Joh. 6:29)! Je wordt zalig door werken of door ophouden met werken. Snap u/jij dat? Wie houdt er op met werken? Hij die gelooft (Rom. 4:5). Wat is geloven? Niets doen. Je verlaten op het werk van de Ander. Het is immers een van beiden; u doet het of Christus doet het. Nee, niet samen. Nee onmogelijk. U doet het alleen of Hij doet het voor u alleen! Goed?

Geloof heeft een voorwerp nodig. Je kunt wel zeggen ik geloof, maar dan zeg je nog niets. Het gaat om het voorwerp van het geloof. Goed, daar gaat het om. Het gaat om die Gezegende Persoon; Christus Jezus onze Heere! Het gaat om het Lam, het Lam alleen. Waar moet je naar toe om het Lam te vinden? Nee, dat is de wet. Jij meent weer wat te moeten doen; jij meent dat jij zoeken moet. Jij moet immers bidden. Jij moet, jij moet… Over de wet gesproken! Nee, jij u moet niets. God doet het! Als je dan zo graag iets wil doen, hoor dan! Door het horen werkt God het wonder (Rom. 10:14)! Hoor. Nabij u is het Woord. Ja, zo dicht bij heeft God het gebracht. Eeuwig wonder. Al deze dingen die zijn uit God en niet uit jou of mij (2 Kor. 5:18a). Hij zond het Enige wat Hij had: Zijn lieve Zoon (Joh. 3:16). Hij bracht Hem zelf op Golgotha (Jes. 53:10a). Hij hing Hem daar tussen hemel en aarde. God was immers zelf in Christus de werld met Zichzelf verzoenende (2 Kor. 5:19). God had hier ook een punt kunnen zetten. Niemand had zalig kunnen worden. Niemand zou zelf naar de plaats van het oordeel hebben willen en kunnen komen.

Wat deed God dan nog meer? Hij zond dienaren uit, ‘gezanten’ met een boodschap. Boodschappenjongens. Nee, niet met een verhaaltje, maar met een boodschap, met het Woord, met het Lam! Door Zijn dienaren brengt God het heil (Het Lam) zo dicht bij de zondaar dat een ‘dode’ er nog bij kan. Hij legt deze boodschap (Het Lam) in de schoot van het hart. Lees maar in Romeinen 10:8. Wat zegt zij? (het evangelie): “Nabij u is het woord in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord hetwelk wij prediken.” Zo dicht wordt het evangelie tot een dode zondaar gebracht. Ja, je leest het goed: gebracht. Het wordt niet door ons gehaald. Je zat er nog niet eens op te wachten. We lagen immers dood in de zonde en misdaden! God brengt het tot in ons hart. Eeuwig wonder. God doet veel. Nee, God doet niet veel, Hij doet alles. Onbegrijpelijk, eeuwig wonder. Brengt de Vader Zijn Zoon zo dichtbij?  Ja, zo dichtbij dat niemand kan zeggen: ik kan er niet bij. Goed, dat u er niet bij wilt, dat ligt aan u en niet aan Hem.

Luister ik ben nog niet klaar. O nee, God is nog niet klaar. Hij bidt u. Ja, u leest het goed. Hij bidt. God gaat met eerbied gesproken door de knieën en Hij zegt: Mijn zoon, mijn dochter laat u zaligen (2 Kor. 5:19), of nog iets anders gezegd: kus Mijn Zoon en Hij zal niet op u toornen (Ps. 2:12). Nog een keer; wat moet ik dan doen? Luister... Je moet luisteren. Nee, niet naar een mens, maar naar Zijn Woord. Wat zegt Hij dan? Hoor, die in de Zoon gelooft die heeft het eeuwige leven (Joh. 6:47)! Of met de woorden van Paulus: Want de Schrift zegt; een iegelijk die in Hem gelooft, op Hem vertrouwt, die zal niet beschaamd worden (Rom. 10:11).

Misschien denk je wel: ik ben niet geschikt om het evangelie te ontvangen? Luister, als Hij het nu in je schoot legt, moet je dan nog meer een bewijs dat God het echt meent? Stop ermee om wat te zijn voor God. Je bent een zondares. Er is in jou geen geestelijk goed. Hoor, laat je zakken als een goddeloze, als een arme zondaar op het Lam alleen. Onvoorstelbaar, onbegrijpelijk. Zalig worden om niet! Zalig worden omdat de Ander het deed en niet u en ik.

Ik ga het afronden. Het is inmiddels nacht… Ik zou wel tot de morgen door willen schrijven over de gewilligheid van het Lam. Over de gewilligheid van de Vader en van de Heilige Geest om het verlorene te behouden. Jij begrijpt dat zo’n evangelie niet vrijblijvend kan zijn toch? Als je dit bloed (evangelie/Het Lam) onrein acht dan moet God je toch rechtvaardig veroordelen, toch? God is dan toch rechtvaardig als hij jou en mij verwerpt omdat we Zijn lieve Zoon verworpen hebben, toch? Ach, je gaat niet verloren omdat je in Adam verloren ligt voor God. Je gaat verloren omdat het aangeboden Lam niet door je omhelst is. Vind je niet? Lees Hebreëen 12:25. Is dit het bloed (het Lam) onrein achten? Dat bloed wat op het geweten besprenkeld wordt door de verkondiging van het Woord (Hebr. 10:29). Vriend of vriendin, een laatste bazuinstoot van het liefelijke evangelie: Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29).

Je dominee A. Simons

5 reacties
Alphonsus
Is het geen nuttig idee als eens een keer het merendeel van de predikanten in de kerkbank gaan zitten en deze "preek" van Ds Simons eens héél indringend aanhoren?
bakvis
@Alphonsus; lijkt me een héél goed plan!
denk alleen niet dat het zou lukken; deze ds. wordt door het merendeel van die predikanten die je dit zou willen laten horen helaas verafschuwd! Er wordt vanaf kansels gewaarschuwd tegen hem....Hoe triest! Het zuivere evangelie geluid willen ze niet horen!!
laten we maar veel biden dat er ogen en oren geopend mogen worden!!
43843
Wat een geweldig antwoord.
1 Joh. 3:23: En dit is Zijn gebod, dat we geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkaar liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
Annah
Mooi, warm, waardevol en bijbels antwoord.
Bergen
Ophouden met werken zal geen mens doen,,we zijn in het werkverbond geboren en leven onder de wet. Tenzij de Heere je zelf stilzet en leert dat je een verloren schuldig zondaar bent en je door Zijn Heilige Geest geloofd schenkt om Christus Zelf aan te nemen.

Vraagt naar de Heere en Zijn sterkte,,zoekt Zijn Aangezicht geduriglijk,,
Hij alleen kan je de weg leren,,HijZelf is de weg..Roep tot Hem en rust niet tot je Hem mag kennen,,de Heere werkt alleen duidelijk,,en klaar. Met mensen val je altijd om, Roep toch eens tot God en smeek of Hij je Leid en leert,
Zend Heere Uw licht en Uw waarheid dat die mij leide.

Je moet er alles aan doen om te leren en niets aan te kunnen doen.
De Heere leert je alles en niet de helft!!!!!!Hij is een volkomen Zaligmaker