Make-up en oorbellen na bekering

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

God heeft ons gemaakt naar Zijn beeld en het was goed. Ik draag soms wat make-up, een beetje spul omdat ik last heb van puistjes etc. Ik doe dit voor mezelf en niet om mooi te zijn voor een ander. Ik bedoel het ook niet als ontevreden tegenover God. Dit geldt ook voor oorbellen. Thuis vinden ze dat als je God mag kennen, je dat niet meer doet. Dat je dan oplet op je kleding en je gedrag. Ik ben er mee eens dat je anders gaat leven (God is in mijn leven gekomen en heeft mij doen omkeren). Maar dit is toch niet belangrijk voor je bekering? Het gaat toch om het geloof en niet om je uiterlijk (voor de buitenwereld).

Ik kan er niet met hen over praten omdat zij geloven dat je nooit zomaar bekeerd kan zijn en dat God je niet ‘zomaar’ aanneemt, dus als je make-up en oorbellen draagt. Ook moet je heel diepe zondekennis hebben en jezelf onderzoeken, pas dan kan het. Maar ik heb het gevoel dat God bij me is en me niet verlaat. Dat Hij op Zijn tijd en wijze genade geeft en dat ik daar op moet vertrouwen en hopen, dat Hij het afmaakt. Wilt u duidelijkheid geven of dit de goede gedachte is, van mij of m’n ouders?

Antwoord

Beste vraagsteller, bedankt voor je vraag. Dit is een groot probleem waar heel veel jonge broeders en zusters tegenaan lopen. Het is heel goed om hierover wat dieper na te denken.

In mijn klas op de lagere school zat een meisje die we “Mien poeier” noemden. Waarom? Ze had een doosje roze poeder en daarvan deed ze af en toe een beetje op haar gezicht. Eens was er een vrouw in ons dorp die ‘stonk’ naar parfum.

Waarom begin ik hier mee? Omdat dit mede de oorzaak is van allerlei opvattingen die we vandaag niet meer hanteren. We liepen in die tijd vaak helemaal scheef van de vooroordelen over allerlei zaken. Ook t.o.v. de make up van meisjes en vrouwen. En weet je: als je bekeerd was dan deed je zulke wereldse dingen niet meer... Maar tegelijk had men ook de absolute gedachte dat je niet zomaar bekeerd kon zijn. Er moet eerst wel het één en ander geleerd worden voor je de Heere Jezus aan kon of mocht nemen.

Dat spreken over zondenkennis heeft twee kanten. In de eerste plaats als je tot geloof mag komen, bekeerd wordt, je bekeert, gaat geloven in de Heere Jezus, dan krijg je pas echt besef van je zonden. Dan ga je zien wat het Hem heeft gekost om voor mijn en jouw zonden te betalen.

De andere kant is een heel gevaarlijke opstelling: je moet heel veel zondenkennis hebben voordat je bekeerd kunt worden. Voordat je naar de Heere Jezus gaat vragen. Dan wordt zondenkennis een bepaalde voorwaarde om tot geloof te kunnen komen. Die gedachte is verfoeilijk! Dan krijgen we evangelie met voorwaarden. Voorwaarden die mensen beoordelen.

Per streek waren die dingen vroeger heel verschillend. Er waren gebieden waar men heel streng was in deze dingen, terwijl in een ander gebied de ‘ligging’ weer heel anders was. Er waren streken en dorpen waar een meisje of vrouw, die tot bekering kwam, gelijk in het zwart gekleed ging. Dat was nog eens echt! De sfeer en de invloed van al deze opvattingen is nog altijd behoorlijk merkbaar binnen de rechterflank van de reformatorische wereld. Op zich is dat helemaal niet erg. Maar het wordt moeilijker als we elkaar hierop gaan beoordelen en elkaar die opvattingen op gaan leggen.

Daar komt nog bij dat het lijkt dat je de Bijbel aan je kant hebt staan. Die spreekt ook over het gedrag van de vrouw. Kijk maar mee in 1 Timotheüs 2:9: “... Dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelf versieren, niet in vlechtingen van het haar, of goud, of paarlen, of kostbare kleding.” Daar komt dan de uitdrukking nog bij: “Als je bekeerd bent kun je dat merken aan gelaat, gewaad en gepraat.”

Dit eerst even naar aanleiding van jouw vraag. Je vraag is begrijpelijk. De opstelling van je ouders is herleidbaar. Maar je mag vanuit die invalshoek elkaar niet de maat gaan nemen of het oordeel aanzeggen. Jullie hebben beide een ‘beetje’ gelijk.

Maar laat de Bijbel ons de weg wijzen, dan hebben we een heel goede gids, Gods Leidraad voor het leven. Het Spreukenboek staat vol goede spreuken. De boeken van Mozes staan vol goede wetten. Maar die waren in de eerste plaats bedoeld voor het volk van het verbond, voor Israël. Voor een deel zijn ze ook voor ons heel goed om na te leven. De Heere Jezus zet zelfs de tien woorden als nooit voorbijgaande wet voor ons neer in Mattheüs 22:34-40. Liefde tot God als nummer één en liefde tot de naaste ook als nummer één. Dan zie je gelijk dat Hij niet zo snel is met veroordelen. In de eerste plaats: altijd vanuit de liefde met elkaar omgaan.

De apostelen geven goede adviezen voor een christelijk leven. Het was tenslotte een duidelijke ingrijpende verandering als je tot het waarachtig geloof in Jezus kwam. De Heere Jezus noemt het: “Opnieuw geboren worden.” De betreffende man of vrouw, jongen of meisje, wordt van dood, levend. Het kan niet zo zijn dat je dat niet merkt. Paulus predikte terstond Christus. Mattheüs 9:9 sprong overeind en volgde Jezus. Jakobus en Johannes verlieten direct hun visnetten. De kamerling uit Ethiopië vervolgde zijn weg met blijdschap. Een advies van de apostel Paulus voor mensen die tot geloof in de Heere Jezus gekomen zijn lees ik in Efeze 4:17-32.

Pak nu je Bijbel en ga dit stukje eens rustig lezen. Bekering, oude mens, nieuwe mens, totale verandering, van dood levend worden, van Adam overgezet in Christus... Dat kan niet verborgen blijven. Dat vraagt ook om daden en keuzes. Ik zet hier de kern van dit Bijbelgedeelte neer: Efeze 4 vers 22-24: “...dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten, en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken, en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.”

Zie je dat de Heilige Geest ons aanwijst dat er een totale vernieuwing plaats vindt en dat Hij ook wijst op onze verantwoordelijkheid hierin. Dan wijs je gewoon op de kleren en een ringetje en een oorbelletje en je bent klaar? NEE! Daar ben je er niet mee. Er wordt iets heel anders aangewezen: de buitenkant is niet bepalend, maar de binnenkant. De veranderingen komen van binnen uit.

“Zie je wel!”, hoor ik dan al iemand roepen, “een ieder moet in zijn of haar hart ten volle verzekerd zijn dat hij of zij het goed doet.” NEE! Dan wordt onze opvatting bepalend voor wat goed of verkeerd is. We mogen in vrijheid leven als we de Heere Jezus kennen. Maar een vrijheid in verbondenheid met Hem en Zijn Heilig Woord. Dat leert ons de Efezebrief. Dat leert ons de Heilige Geest.

Als we daar naar luisteren hoeven we nooit te strijden, maar dan mogen we volgen en leven aan Zijn hand. Aan Zijn hand naar het nieuwe vaderland. Dan kunnen we gemakkelijker ons leven veranderen. Maar dan kunnen we ook makkelijker onze mond dicht houden in het oordelen over anderen.

Ik geef je nog een paar voorbeelden hoe in de Bijbel over sieraden gesproken wordt en over kleurige kleding. De Bijbel laat ons duidelijk zien dat sieraden en een reukje geen probleem zijn. En dat dit zeker geen zonden tegenover God hoeven te zijn. Zie de opmaak van de tabernakel en de tempel in Jeruzalem. Wat een kleuren en wat een sierlijke ornamenten. In Ezechiël 18:8-14 spreekt God in poëtische taal over Zijn liefde voor het volk Israël, en Hij toont die liefde onder andere door Zijn bruid mooie kleding en sieraden te geven.

De  kleding van de Hogepriester; Exodus 28:1-6, de bruidssieraden; ze spreken voor zichzelf. De feestgewaden waren overweldigend mooi. In Openbaring 21:2 ziet Johannes het nieuwe Jeruzalem “neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.”

We gaan er mee stoppen. Als je de Heere leert kennen hoeft (mag) dat geen zaak van de buitenkant zijn. Leef eerlijk en oprecht. Wees normaal en sober in je sieraden en het zal de Heere niet in de weg staan.

Van harte Gods zegen toegewenst en goede reis op Zijn wegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

make-upoorbellensieraden