Belang van lezen voor geloof

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag een vraag voorleggen aan iemand van de Gereformeerde Gemeente over het belang van lezen met betrekking tot het geloof. Er wordt vaak nadruk gelegd op het lezen van de Bijbel en goede boeken. De bekering wordt vaak ook zo beschreven: God maakt je onrustig en dan ga je biddend lezen, zoeken totdat je Hem gevonden hebt. Ik vroeg me af in hoeverre lezen noodzakelijk is in de bekeringsweg. In onze reformatorische cultuur is het eigenlijk een ongeschreven regel. En persoonlijk heb ik het zelf ook ervaren, dat God spreekt door Zijn Woord.

Ik zie bij de jongere generatie (waar ik zelf niet meer toe behoor) dat er weinig wordt gelezen. De Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is, dus vraag ik me af hoe erg het is dat ze niet lezen. Voor de boekdrukkunst werd er waarschijnlijk ook weinig gelezen, maar dat betekent niet dat er toen geen mensen bekeerd werden. Tegelijk de retorische vraag: moeten we niet veel meer gewoon vertellen en laten zien wie God is in ons leven, in plaats van te verwijzen naar boeken?

Antwoord

Beste broeder/zuster,

Een heel praktische vraag, maar ook een mooie vraag. Wanneer God met Zijn bekerende genade je leven op zijn kop zet en je jezelf gaat zien zoals God je ziet, word je onrustig. Augustinus zegt het zo indringend: “Onrustig blijft ons hart, tot het rust vindt in God.” Het onlosmakelijke gevolg hiervan is dat je gaat zoeken naar God, tot je Hem gevonden hebt in en door de Heere Jezus. Dat laatste zet ik er bewust bij, omdat juist de Heere Jezus Zichzelf openbaart in Zijn Woord als de enig begaanbare Weg tot God. “Ik ben de Weg, en de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij” is Jezus’ Zelfgetuigenis (Joh. 14:6). En hoe en waar vind je de Heere Jezus? Alleen in Zijn Woord. Dat is voor mij het enige juiste motief om Gods Woord biddend te onderzoeken en te lezen. Niet om in de eerste plaats Bijbelkennis op te doen, maar om Jezus te vinden.

De Joden onderzochten de Schriften om zichzelf en God te behagen, ze hadden aan de letterkennis genoeg. Ze onderzochten de Schriften niet om tot de kennis te komen dat de Heere Jezus de Zoon van God is (Joh. 5:39). Toch zegt Jezus: “Die zijn het, die van Mij getuigen.” Schriftonderzoek moet leiden tot oprecht geloof in de Heere Jezus. De Geest neemt het uit Hem en onderwijst ons tot zaligheid.

Is lezen noodzakelijk in de bekeringsweg? In onze reformatorische cultuur is het eigenlijk een ongeschreven regel. Ik zou het liever een liefdesopdracht willen noemen. Wanneer je heimwee naar God hebt, ga je, in de eerste plaats lezen wat Hij over Zichzelf zegt (de Bijbel) en wat anderen over God hebben geschreven (op de Bijbel gefundeerde boeken). De mannen uit Berea in Hand. 17 onderzochten dagelijks in de Schriften of de woorden van Paulus alzo waren. Ze deden dat met alle toegenegenheid, met grote bereidwilligheid. Wat een aansporing om te lezen!

Ik denk dat je gelijk hebt dat de jongere generatie gemiddeld minder leest. De beeldcultuur eist op het gebied van het lezen ook zijn tol. Je merkt dat ook aan jezelf. Iets erbij zien heeft zijn meerwaarde en ook zijn we veel meer ingesteld op zien. Toch is lezen onmisbaar. Wat kan een goed boek je zicht op jezelf, op je omgeving, op de wereld verrijken. Ik ben geneigd om te zeggen: lezen is onmisbaar voor je geest. Dat neemt niet weg dat de Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is, en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17). Door de dwaasheid van de prediking maakt God zalig, die geloven (1 Kor. 1:21). Het onbegrijpelijke wonder is dat de Heilige Geest het gepredikte Woord Zijn krachtig werk laat doen in zondaarsharten, omdat de enige inhoud is Christus Jezus en Die gekruisigd. Je hart wordt geraakt, overtuigd, om je zonden te belijden en tot Christus te vluchten.
Wat zal dat voor mensen die niet konden lezen een dubbele zegen geweest zijn. Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord, door het gepredikte Woord.

Toch moeten we vasthouden aan de onlosmakelijke verbinding die er is tussen het aan ons gegeven Woord van God en het lezen van Zijn Woord. Alle zintuigen die God ons gaf moeten worden ingeschakeld. En wanneer vanwege een beperking een zintuig niet (goed) functioneert kan en wil God op Zijn onnavolgbare wijze Zijn Woord toch in je hart brengen en de vlam van Zijn liefde laten ontbranden, zodat je gelooft in de Heere Jezus Christus tot vergeving van je zonden. God is Zelf niet gebonden, maar wij zijn wel gebonden aan de middelen die God ons ter beschikking stelt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat minder lezen ook voortkomt uit een bepaalde luiheid en gemakzucht. Wanneer je kunt lezen en je leest evenwel niet, berokken je jezelf geestelijke schade. Er is zo’n rijke schat aan boeken die maar één verlangen openbaren: zondaren tot Jezus leiden.
NEEM en LEES!

De retorische vraag hoef ik eigenlijk niet te beantwoorden, toch doe ik het. Vertel uit je eigen leven wie  God voor jou wilde zijn, dat je zonder God het leven ondraaglijk vindt en dat de Heere Jezus je ALLES geworden is. Roep het uit aan jongeren en ouderen, dat de echte vrede en vreugde te vinden is aan de voeten van de Heere Jezus. Ontfermende genade en vergevende liefde. Je spoelt aan Zijn voeten aan en Hij raapt je op. Elke keer opnieuw. Heere Jezus, U bent het alleen en U bent het helemaal. Zo, zingend van Hem, roep je het de jongeren toe: zoek in Gods Woord en rust niet voordat je Jezus hebt gevonden. Het mooiste en moeilijkste woord in de Bijbel is: kom! Alles verliezen en Jezus vinden. Geef het maar door. We zijn er zelf ook goed mee.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

bijbellezen