Beeld van de nieuwe aarde

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

In Jesaja staat over de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Er staat ook dat er huizen gebouwd worden en dat die bewoond zullen zijn. Ik vraag me dan af of de nieuwe aarde dan eigenlijk precies zo is zoals nu, alleen dan zonder zonde en met God erbij. Alles zal dan perfect zijn. Maar leven we dan weer ‘gewoon’ zoals nu? Dat we zullen arbeiden, slapen en in een huis wonen?

Ik weet dat het boven ons verstand gaat hoe het zal zijn, maar dit vraag ik me telkens af, omdat ik graag een beeld wil hebben ervan, ook al is dat waarschijnlijk onmogelijk. Maar puur omdat er in Jesaja staat over huizen bouwen etc. Of neem ik dat dan weer te letterlijk?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Jouw vraag verwijst naar de tekst in Jesaja 65:17 a: “Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.” In vers Jesaja 65: 21 a staat: “En zij zullen huizen bouwen en bewonen.” Laat ik mijn antwoord beginnen met het opschrijven van de eerste zin van de uitleg van Matthew Henry bij dit gedeelte: “Deze beloften werden gedeeltelijk vervuld toen de Joden, nu hun terugkeer uit de gevangenschap in vrede in hun eigen land gevestigd waren en daardoor zich als ‘t ware in een nieuwe wereld geplaatst zagen, maar zij moeten hun gehele vervulling krijgen in de kerk van het Evangelie, eerst de strijdende en daarna de zegevierende.”

We lezen dus in dit gedeelte beloften over wat er gebeuren zal met Israel en wat er gebeuren zal met de kerk hier op aarde en in de hemel. Deze dingen zijn niet van elkaar gescheiden in dit gedeelte, maar lopen door elkaar heen. Sommige aspecten wijzen naar de volmaakte heerlijkheid in de hemel, sommige aspecten wijzen naar zegeningen die hier op aarde worden ontvangen. Dat blijkt ook uit het feit dat er in dit gedeelte gesproken wordt over het sterven van mensen en over het krijgen van kinderen. Dat zijn dingen die in de hemel niet gebeuren.

Bij de hemelse heerlijkheid na de wederkomst van Christus, mogen we zeker ook aan de aarde denken. Ik denk dat we kunnen zeggen dat de mensen die zalig worden op de nieuwe aarde zullen zijn. Je zou ook kunnen zeggen dat het een hemel op aarde zal zijn. De scheiding tussen hemel en aarde valt in zekere zin weg. We kunnen ook denken aan de situatie in het paradijs. Alles wat de mens op aarde zal doen, zal als een loflied zijn tot Gods eer.

We weten dat daar geen huwelijk meer zal zijn. De Heere Jezus zegt in Mattheüs 22:30: “Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in de hemel.” Zelf zie ik geen aanleiding om te denken dat er huizen zullen zijn op de nieuwe aarde, omdat er geen beschutting of bescherming nodig is. God zal alles zijn in allen en Christus zal centraal staan, als het Lam Dat geslacht is om Zijn gemeente te verlossen. De belangrijkste vraag voor jou en mij is of wij Christus kennen als onze Zaligmaker.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aarde