Hoop op goed huwelijk ondanks echtscheidingen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn opa en oma, zowel aan vaders kant als aan moeders kant, zijn gescheiden. Mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik jong was. Mijn tante aan moederskant is gescheiden. Mijn tante aan vaderskant en haar dochter ook. En verder heb ik ook veel scheidingen meegemaakt van lieve mensen in mijn omgeving, die mij na aan het hart lagen.

Ik heb geen goede relatie met mijn vader en ik weet me vaak ook totaal geen houding tegenover mannen die mij leuk vinden. Ik durf eigenlijk helemaal niemand te vertrouwen. Maar helemaal alleen eindigen in dit leven zie ik ook weer niet zitten... Ik vraag me af: is er voor mij eigenlijk nog wel hoop op een goed huwelijk dat wèl standhoud? Of is het, gezien mijn achtergrond, maar beter om er helemaal niet aan te beginnen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een verdriet schuilt er achter je vragen! Heel kort zou ik kunnen antwoorden dat er natúúrlijk hoop voor jóú is op een goed huwelijk! Maar dat lijkt een gemakkelijke dooddoener voor een ‘gewaarschuwd mens’. Nu begrijp ik uit je korte briefje dat er (nog) geen sprake is van een relatie of zelfs maar verliefdheid. Zolang dat niet in beeld is blijven liefdesgevoelens dus theorie.

Maar stèl, dat je smoorverliefd wordt op iemand... dan wil je niets liever dan er voor gáán! En zet je waarschijnlijk al je ‘vooroordelen’ gemakkelijker aan de kant dan nu het geval lijkt. Je kunt dus wachten tot dat moment voor je hulp gaat zoeken. Je kunt je -zoals je nu lijkt te doen- wapenen tegen een relatie door er niet aan te beginnen. Je kunt óók eens voor jezelf opschrijven wat je zou wíllen en mogen verwachten van een partner, een relatie, een huwelijk. En dan zien wat mogelijk is wanneer je iemand ontmoet met wie je verkering zou willen krijgen.

Het is wat lastig om schriftelijk iets te adviseren, maar lees bijvoorbeeld een boek over liefde, over huwelijk. Echt, al lijkt het zo dat veel mensen in je omgeving kapotgegane huwelijken hebben, er zijn altijd méér mensen die hun leven lang met elkaar getrouwd zijn. En als je het aan die mensen zou vragen, blijkt dat er in ieder huwelijk moeilijke periodes voorkomen. Maar tróuw, en iedere keer opnieuw de keuze voor elkaar, maken een nieuw begin ook heel vaak weer mogelijk.

Heb je iemand ontmoet, maak dan dat je je zorgen kunt verwoorden naar je partner zodat er gesprek hierover ontstaat. En eventueel via bijvoorbeeld huwelijkscatechese kun je met ánderen daarover spreken. Nogmaals: je twijfels begrijp ik, maar je kunt zelf heel veel doen om een huwelijk te laten slagen. Als je maar weet wat je verwachtingen zijn, waar je uitdagingen ziet en waar je er met elkaar ook echt voor wílt gaan in vertrouwen en trouw. Dat betekent, dat je elkaar goed dient te leren kennen vóór je aan een huwelijk begint... en dat betekent weer, dat je jezelf een káns moet geven!

Tenslotte: is dit een garantie voor ‘niet scheiden’? Nee, zeker niet. Een goede voorbereiding helpt wel in het trouw blijven en ‘werken’ aan je relatie. Met daarbij ook het wéten dat beide partners veranderen en samen of apart levenslessen te verwerken krijgen in de loop der jaren. Steeds weer voor elkaar kiezen is niet vanzelfsprekend, maar zeer zeker niet onmogelijk!

Marijke Rots