Man heeft ongezond eetpatroon

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben ruim 10 jaar getrouwd en houd enorm veel van mijn man. Mijn man heeft last van overgewicht. Ik vind zijn eetpatroon niet heel gezond. Hij doet bijvoorbeeld enorm veel zout in zijn eten. Ik zeg er wel eens iets van, maar dan lacht hij maar wat. Ik ben bang voor zijn gezondheid ook omdat hij best jong is (begin 40).

Moet ik dit gewoon accepteren? Hij is tenslotte volwassen. Ik let er op dat ik niet te zout kook, maar hij doet dan aan tafel zout op zijn eten. Ik houd gewoon teveel van hem en ik wil dat hij gezond blijft. Misschien heeft iemand een advies?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U maakt u zorgen... en wellicht is dat terecht. Dáár moet u het over hebben met uw echtgenoot. Niet over het zoutvaatje, want dat zou juist wel eens averechts kunnen werken!

U wilt dat uw man “gezond blijft”, zoals u schrijft. Nu hebben we dat niet helemaal zèlf in de hand, maar er zijn zeker richtlijnen voor een zo gezond mogelijk leefpatroon. En minder zout hoort daarbij. Voor zover het uw verantwoordelijkheid is voor wat er op tafel komt, néém die verantwoordelijkheid en bestudeer mogelijkheden! Bijvoorbeeld: als u kookt doe het dan met kruiden in plaats van zout. Dat geeft smaak en is goed toe te passen. Dat is één. Ander punt van aandacht kan een beweegpatroon zijn. Zonder specifiek over sporten te praten -want dat werkt waarschijnlijk averechts- gaat u samen wandelen, fietsen of iets dergelijks. En komt het gesprek over bezorgdheid op gang, dan kunt u altijd -samen- met een diëtiste, life-style coach of dergelijke deskundige in gesprek gaan ter begeleiding van de strijd tegen het overgewicht.

Accepteren dus, omdat uw echtgenoot een volwassen man is? Nee, liefdevol en passend reageren met veel tact... wellicht komt u daarmee waar u naar toe wilt!

Marijke Rots