Mediagebruik censureren helpt niet

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Graag een antwoord van iemand van de Gereformeerde Gemeente. Hoe gaat een kerkenraad van een Ger. Gem. er in 2021 mee om als leden van de gemeente ervoor kiezen om open en eerlijk een tv in huis te gebruiken naast -of als ter vervanging- van een laptop/i-pad of pc met internet? Kerkenraden zijn er van op de hoogte dat in veel gezinnen gebruik gemaakt wordt van diverse vormen van uitzendinggemist.nl, kijk.nl en zelfs live tv bij NOS.nl enz. De laatste maanden zijn er (mede door de komst van corona) via diverse vormen van livestreams activiteiten te volgen op websites van instellingen uit onze achterban. Denk aan RD en Terdege. Is dat ook niet een vorm van (refo) tv?

Heeft het vertrek van veel leden bij de Ger. Gem. niet te maken met het feit dat veel jongeren geen zin meer hebben om voor de schijn in te stemmen met deze regel van de kerk (en het stiekem toch te doen), maar dat ze gewoon open en eerlijk willen handelen en wandelen, zeker met de komst van de vele nieuwe moderne middelen? Welke argumenten kan een kerkenraad nu nog hebben om tv-bezit censurabel te stellen terwijl via internet hetzelfde bekeken kan worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe gaat een kerkenraad van een Ger. Gem. er in 2021 mee om als leden van de gemeente er voor kiezen om open en eerlijk een tv in  huis te gebruiken naast -of als ter vervanging- van een  laptop/i-pad of pc met internet?

Om te beginnen wil ik je vraag wat breder trekken. Voor Ger. Gem. wil ik elke kerk(naam) invullen die begeert kerk te zijn met het verlangen om zondaren te winnen voor de dienst van haar Heere en Heiland, Christus Jezus. En dat verlangen heeft maar één spits om dat doel te bereiken, haar Heere en Heiland naspreken vanuit Zijn Woord. Gods heerlijk Woord moet het laatste woord hebben in de gemeente, in jouw en mijn leven. En vanuit dat Woord van God zijn er onopgeefbare zaken, die direct te maken hebben met onze bekering tot God en het noodzakelijke geloof in de Heere Jezus Christus om Gods vrede in mijn hart en leven te ervaren. Er zijn ook zaken die niet onbelangrijk zijn en wel degelijk te maken hebben met het christenleven achter de Heere Jezus, maar waar toch verschillend over gedacht kan worden. Persoonlijk denk ik dat het mediagebruik daar onder valt.

Hoe ga jij, ik, met de media om? Je bent geroepen om de Heere Jezus te volgen, je hebt immers het teken en zegel van Gods Verbond aan je voorhoofd, waarin de Drie-enige God heeft gezegd tegen jou: je hoort bij Mij. En dan zit ik ’s avonds lekker op de bank, achter m’n laptop, tv of i-pad een documentaire of een filmpje te bekijken. Indrukwekkend die verfilming van dat boek of de weergave van de geschiedenis in de documentaire. Je zit bij wijze van spreken op de punt van de bank. En dan... ineens die gruwelijk vloek, maar de film gaat door en ik ook. Die seksscène, het pakt je met lichaam en ziel, je wordt er volledig door in beslag genomen, maar de film gaat door en ik ook. Als een magneet trekt het aan me. Eerbiedig nu: Jezus keek ook mee. Lopen de tranen niet uit je ogen?

Weet je het nog? In de kerk, toen? Je naam werd genoemd. Ik doop je in de Naam van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest. Gods Naam en jouw naam aan elkaar verbonden. Onbegrijpelijk, maar heerlijk waar! Hoe ga jij, ik met de media om? Ik en jij zijn de eerstverantwoordelijken. Voor God en de gemeente verantwoordelijk voor onze daden. Dat blijft voorop staan.

En nu de kerkelijke gemeente waartoe je behoort. Argumenten om te censureren? Beginnen we daar als kerkenraad? Ik ga ook op huisbezoek en (bijna) overal zijn er grote of kleine schermen aanwezig, op de kast, in de slaapkamer, in je zak. Ga je mee op huisbezoek? Wil jij het woord doen? Ik volg wel!

Zeg vader, die tv, je pc/laptop, je i-pad in je gezin, dat kan toch niet, dat is censurabel. En tegen de kinderen, jullie moeten je mobieltje opruimen, censurabel. Wat denk jezelf, dat is toch een onbegaanbare weg? Hier kun je niet mee uit de voeten.

Trouwens, ik kan bijna niet geloven dat er nog kerkenraden zijn, die er zo in staan. Je kunt het formeel nog proberen vast te houden, maar we zijn op dat punt al met huid en haar verslonden. Ik denk dat we de klemtoon niet moeten leggen op het medium, maar op jou en mij. En dan kan ik me goed indenken dat een christenjongere(oudere) zegt: ik stop met filmpjes kijken, ik ben er niet tegen opgewassen, het bezoedelt me en beneemt me de vrijmoedigheid om mijn knieën voor God te buigen. Ik bid elke dag: leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. En ik ben klaar met bidden en de knop van de verzoeking gaat weer aan. De zonde is als een magneet, je komt er zo kort bij dat je de controle over jezelf verliest en je er in één keer tegen aan klapt.

Ik stel openheid en eerlijkheid op prijs, ook in het gebruik van de media. Verberg het niet, want dat is een korte leugen tegenover God en mensen. Maar laten we samen beseffen dat de media zijn  miljoenen al heeft verslagen en dat terughoudendheid op zijn plaats is. Zeg ik teveel dat het mediagebruik een volkszonde geworden is?  En voor volkszonden helpt censureren niet, kun je alleen nog bidden. Maar dan wel bidden zoals Daniël in Daniël 9 doet. Lees het eens rustig na en ga op je knieën en bid dat gebed eens hardop met dezelfde woorden. Dat geldt ook mij.

Hoe sta ik tegenover de media? We horen toch bij de Heere Jezus? Weet je nog wel, toen in de kerk? Lees het dankgebed uit het formulier van de Heilige Doop nog maar eens. Een citaat: “Wij bidden U ook door Hem, Uw geliefde Zoon, dat U deze gedoopte kinderen door Uw Heilige Geest voortdurend wilt regeren, zodat zij christelijk en godvruchtig opgevoed worden en zullen groeien in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus. Geef dat ze zo Uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid die U hun en ons allen hebt bewezen, zullen belijden en in oprechte gehoorzaamheid onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus leven en vroom tegen de zonde, de duivel en zijn hele rijk strijden en overwinnen. Dan zullen zij U en Uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en ware God, eeuwig loven en prijzen. Amen.”

Herken je jezelf daarin? Het leven van een christenjongere achter de Heere Jezus, die het alleen van Hem verwacht en met heel zijn hart en leven van Jezus wil zijn. Waarom? Omdat we alleen achter Hem aan de storm van de zondeverzoeking kunnen overwinnen. Leven van Zijn vergevende liefde. Onze Heere Jezus Christus, Die met zondaren wil eten en drinken. Laat dat je verlangen zijn.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

censuurinternettv