Dominee in dure auto

Ds. J.D. Heikamp / 17 reacties

Vraag

Kun je het als dominee verantwoorden om in een Audi of Mercedes te rijden?

Antwoord

Een ondeugend vraagje verdient een ondeugend antwoord. We stonden op een parkeerplaats naast de landingsbaan van Schiphol. We keken onze ogen uit vanwege de grote vliegtuigen die vlak voor ons daalden. Er kwam een auto van een duur merk aanrijden en die ging schuin voor ons staan. De man stapte uit en keek ook naar dit spektakel. Hij was deftig in een zwart pak. Ineens keerde hij zich naar ons en zei: “Abraham ging niet met een vliegtuig op reis.” Mijn metgezel antwoordde: “Meneer, maar die reed ook niet in een Ferrari.” De man draaide zijn hoofd om en stapte in en reed weg.

Nu las ik in Gods Woord dat Abraham ongetwijfeld veel verstand had van kamelen. Wanneer hij er een moest kopen voor zijn reis door de woestijn of de fok, zocht hij echt de beste uit, want het geld ervoor had hij in zijn knip. Dat moest hij helemaal zelf uitmaken. Wat deed hij mis? Niks! Hij mocht alleen zijn hart er niet op zetten.

Vandaag zijn de vier poten van de kameel de vier wielen onder de auto. Valt het kwartje bij u?

Hartelijke groeten van één die op een kameel rijdend door de woestijn gaat, hopelijk naar Jeruzalem.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

rentmeesterschapwelvaart
17 reacties
shaila
Hoezo een ondeugende vraag? Wel een ondeugend antwoord!?
Vraagsteller ik begrijp je. Ik dacht altijd dat we in eenvoud moesten leven volgens Gods Woord. Soms vraag ik het mezelf ook echt af..? Waar is dat gebleven bij de dominees ed??
WillemB
Zou een dominee zich hiervoor wel moeten verantwoorden en een gemeentelid niet?
sydneylover
Ik vind dit een geweldig antwoord!!

De vraag is ontzettend suggestief én normatief. Het gaat de vraagsteller domweg niet aan in welke auto de dominee rijdt. Er wordt al veel teveel gedaan of gelaten om wat andere mensen denken/vinden. Dominees leven al onder een vergrootglas dus hebben daar nog meer last van.

It's just not of your business..
Gtn
Ja hoor een dominee rijdt het hele land door om te preken dus die mag best wat comfort onder zijn kont hebben anders krijgt hij last van zijn rug. Bovendien kan die dikke Audi of Mercedes maar zo een jaar of tien oud zijn. Niet teveel achter zoeken dus. Zolang het geen statussymbool is, zie ik er geen bezwaar tegen.
rJWK
Een goed onderhouden Dacia gaat ook 15 jaar mee.

Anyway, maakt het uit of iemand dominee is of niet? Iedere christen moet zich toch kunnen verantwoorden over zijn koopgedrag?

Gebruik niet meer van de aarde dan goed is, en laat je omgeving schoner achter dan die was toen je kwam. Dat geldt voor heel je leven en dus ook voor je autobezit.
leene
Mooi antwoord van ds Heijkamp. En ik ben het ook helemaal eens met rJWK. Iedere christen moet zich verantwoorden voor zijn koopgedrag.
Overigens zal ik ook een ondeugend antwoord geven, niet van mijzelf maar van een familie lid die jarenlang koster is geweest in een gereformeerde gemeente. Die had altijd een paar one-liners: hoe 'zwaarder' de broeders hoe aardiger voor de koster. Maar ook hoe zwaarder de dominee's hoe mooier de auto. Als hij weer eens zo'n mooie auto zag staan zei hij "kijk daar staat weer een auto van een arme zondaar"
Met het risico dat refoweb deze laatste opmerking verwijderd maar ik vond het eigenlijk erg grappig.
denkna
De vraag en het antwoord brengen mij een geniale reclame van Mercedes in herinnering, die onder meer in het Elseviers Weekblad werd geplaatst.

Je zag een stemmig geklede man met zijn neus tegen de ruit van een een Mercedes showroom gedrukt, zich vergapend aan een nieuwe Mercedes.
Het onderschrift luidde veelzeggend: Van Calvijn mag het....
kejak
Zal nooit vergeten wat een iemand me eens vertelde die in z'n toyota starletje naar de benzinepomp reed en daar de dominee van de plaatselijke gemeente zag aan komen manoeuvreren in een dure auto van een Amerikaans merk.
Commentaar van de toyota-bestuurder tegen de dominee: "Je doet het beter dan je Baas! Die moest het met een ezel doen"
Prisma23
Dit lijkt mij niet zo moeilijk. Sinds het merk weer op de markt is rijden alle dominees uiteraard in een DS! (voluit DS Automobiles )
hansa
Nog een anekdote:
Na de dienst vond dominee X een briefje op zijn auto: Te breed voor de smalle weg!
Gtn
Dat zegt meer over degene die het briefje schreef dan over de auto van de dominee.

Laten we alsjeblieft niet zo (ver)oordelen over dominees. Tenzij ze er zelf om vragen door exact hetzelfde te doen ;-).

Even serieus, dominees leven al in een glazen huis. Laten we ze alsjeblieft zelf hun keuzes laten maken, als gemeenteleden dat voor de dominee gaan bepalen vind ik behoorlijk ergerlijk.
dorpeling
Nooit zo over nagedacht. Ik heb niks met auto's, zolang ze maar rijden. En als je erin zit, zie je de buitenkant toch niet.
Het zal me al helemaal worst wezen in wat voor auto een dominee rijdt.
RS
Voor mensen die veel moeten reizen is een goede auto een noodzaak. Voor dominees is dat niet anders dan voor anderen.
Tegelijk: dominees hebben een voorbeeldfunctie. Eerlijk gezegd mis ik het besef van die voorbeeldfunctie vaak bij predikanten ten aanzien van materiële zaken, gezond leven en milieubewustzijn. Hoeveel gemeenteleden zouden vaker met de fiets of lopend naar de kerk komen als de de dominee dat ook zou doen? Als gemakzucht overboord wordt gezet, puilen de parkeerplaatsen bij kerken minder uit en is de fietsenstalling niet voor niets aangelegd!
Omega
@RS Sommige dominees zijn te zwaar voor de fiets en te licht voor de kansel ;-)
sydneylover
@RS

Ik snap je punt van een voorbeeldfunctie.

Alleen dat is in sommige gevallen zó ver doorgeslagen dat een dominee zijn gouden ring afdoet voordat hij de kansel op ging. Omdat het teveel materiële rijkdom zou uitstralen.. En omdat er altijd wel iemand is die er aanstoot aan zou kunnen nemen.

Ik weet niet of dat nog het geval is, maar bij de wat meer conservatieve predikanten was dit zeker het geval.
dorual1
Ik vind dit soort vragen altijd heel dubbel en ds Heikamp heeft een goed antwoord gegeven. uit de sommige met wat cynisch getoonzette illustraties blijkt dat wij mensen goed in staat zijn om de levensstijl van anderen en zeker als het gezagsdragers/ambtsdragers/publieke personen betreft. Waarom toch die hang om anderen te beoordelen en zelf lekker buiten schot blijven?
Aan de andere kant denk ik wel dat wij als christenen in zijn algemeenheid en reformatorische christenen in het bijzonder op onze zaak moeten letten: wordt aan deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, om de goede en welbehagelijke en volmaakte wil van God te leren kennen.
Laat ik van mijn kant ook een illustrsatie geven. Jaren geleden hadden wij op JV een onderwerp over het omgaan met geld en goed. Die avond was ook de dominee bij ons op bezoek. Er werden in de bespreking na de pauze twee groepen gevormd. In de ene zat de dominee (vader van een groot gezin en bestuurder van een overeenkomstig grote auto) in de andere de voorzitter van de jv (nog student, trotse bezitter van een degelijke fiets). Volgens het groepje van de jv voorzitter was het toppunt van wereldgelijkvormigheid het hebben van een bovenmatige dure en grote auto (niemand in het groepje maakte zich schuldig aan deze overdaad); het groepje waarin de dominee zat kwam met het voorbeeld van het bezitten van een grote, dure caravan (die had de dominee en ook de rest van het groepje niet); bij de gezamenlijke bespreking hebben we uiteindelijk allemaal hartelijk gelachen om deze voorbeelden en ons stiekem allemaal geschaamd dat we allemaal de neiging hebben om de wereldgelijkvormigheid en de bewijzen voor onze hang naar het vergaren van schatten op deze aarde te zoeken bij een ander. We moeten zoeken en graven in ons eigen hart!
Laat onverlet dat van een ingetogen en sober leven niemand ooit arm is geworden. De Heere Jezus spreekt niet voor niets uit dat het voor mensen die hun bezittingen in hun hart hebben welhaast onmogelijk is om zalig te worden.
Samanthi
Het is beter dat de vragensteller het aan de persoon zelf vraagt lijkt me, verder is de vergelijking met Abraham niet relevant mi.
Kijk en luister hier eens naar https://youtu.be/JJiBsQwsvQ4