Boekentips van J. C. Ryle

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant van de HHK. Heeft u misschien een tip voor een niet al te moeilijk boek? Ik lees nu een boekje van Octavius Winslow, “Mijn tijden in uw hand.” Erg makkelijk door te lezen en een diepe inhoud. Zijn er misschien soortgelijke boeken? Vaak als een boek te moeilijk is, haak ik zo snel af.

Antwoord

Beste vragensteller,

Winslow, da’s ook een van mijn favoriete auteurs! Hij schrijft helder, diep, bevindelijk. Hij wijst je altijd weer op Christus.

Maar goed, jij vraagt om een andere boekentip. Dan denk ik aan J. C. Ryle. Dat was een bisschop in de Anglicaanse kerk die leefde in de negentiende eeuw. Hij was gericht op het volk en schreef daarom heel eenvoudig. Een aantal van zijn boeken is vertaald. Ik zou beginnen met “Het hart van het christelijk geloof”. (Er is een mooie uitgave in twee delen uit 2006, maar ik zie dat die nauwelijks meer verkrijgbaar is.) Er is ook een boekje van hem met de titel “Is uw ziel gered?” Zelf heb ik van mijn ouders “Christen-zijn in het dagelijks leven” gekregen toen ik zo’n zes jaar geleden belijdenis deed. Daarin bespreekt Ryle allerlei thema’s: bidden, Bijbellezen, ziekte, de eeuwigheid, zelfonderzoek, etcetera. Ik heb er veel aan gehad. Laat je niet afschrikken door de dikte van het boek, want het leest echt makkelijk. En als je elk hoofdstuk dat je leest als een boekje ziet, is er goed door te komen ;-)

Veel zegen!

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Lees meer artikelen over:

boekenRyle