Navel- of buikwandbreuk

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Wanneer ik een beetje naar rechts of naar links buk om mijn schoenveters te strikken, dan voelt het alsof er ‘weefsel’ door mijn middenrif naar buiten komt. Dat is zeer pijnlijk en het duurt even voor het teruggeduwd kan worden. Ik draag nu een elastiek corset, heel hoog, net onder mijn borsten. Is dit probleem te verhelpen?

Antwoord

Beste terugduwer,

Ik denk dat u uw buikwand bedoeld en niet uw middenrif? Wanneer men een breuk heeft in de buikwand, kan er bij bukken, tillen, hoesten en persen (waarbij er een verhoogd druk in de buik ontstaat), darmen of ander buikinhoud naar buiten gedrukt worden.

Een breuk is een soort gaatje in bijvoorbeeld de buikwand. De buikwand bestaat uit peesbladen en spieren. Als u ooit een buikoperatie hebt gehad, is de plek van littekens vaak de plek waar een breuk kan ontstaan. Verder kan chronisch hoesten en overgewicht een rol spelen.

Een buikwandbreuk bij volwassenen gaat niet vanzelf over. Operatief ingrijpen is daarvoor nodig. Een operatie moet niet, tenzij het zeldzame geval dat er sprake is van een beklemde breuk. Daar is mogelijk sprake van als u deze twee klachten allebei heeft:
-de breuk doet ineens heel veel pijn (eventueel met braken)
-u kunt de breuk niet meer terugduwen.

Waarschijnlijk is de breuk dan bekneld. U moet dan mogelijk snel naar het ziekenhuis voor een operatie. Neem dan direct contact op met uw huisarts of huisartsenpost. Zie ook thuisarts.nl

Een navelbreuk is ter hoogte van de navel. Een buikwandbreuk kan ook boven de navel gelokaliseerd zijn.

José de Jongh-van Hoof