Dominee wil niet trouwen

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hopen ergens dit jaar te gaan trouwen. Al langere tijd hebben we besloten om ons huwelijk kerkelijk te laten bevestigen. Maar makkelijk is dit niet, daar mijn vriend niet aan een kerk verbonden is en Rooms-Katholieke opgevoed is. Zelf ben ik belijdend lid van de Ger. Gem., maar onze dominee wil ons niet trouwen. De vraag is; waar moeten we nu een dominee vinden die ons wil trouwen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Jouw situatie is niet eenvoudig, omdat niet blijkt dat je vriend er blijk van geeft zich bij de gemeente te willen voegen. Het huwelijk moet een christelijk huwelijk zijn. Gods Woord zegt ons geen huwelijk aan te gaan met een ongelovige.

Probeer je vriend ertoe te bewegen naar de catechisatie te gaan en lid te worden van de gemeente. Als hij dat belooft is er m.i. geen bezwaar tegen een kerkelijke bevestiging. Laat dat je gebed zijn.

Predikanten kunnen geen huwelijk bevestigen van hen die geen relatie hebben met hun gemeente.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

trouwdienst