Heere Jezus nam zwakheden en ziekten op Zich

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

In Mattheüs 8:17 staat dat de profetie van Jesaja in vervulling gaat. Namelijk dat hij onze zwakheden op Zich heeft genomen en onze ziekten heeft gedragen. Het is een bekende profetie, maar eigenlijk begrijp ik het niet goed. Wat wordt er met deze profetie eigenlijk bedoeld en hoe kan ik dat in de context van Mattheüs 8 zien? Hij geneest daar verschillende mensen, waarom wordt er dan gezegd dat hij de zwakheden en ziekten op Zich heeft genomen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Mooi dat je deze vraag stelt, want het geeft me de gelegenheid om het werk van onze lieve Zaligmaker je te mogen vertellen.

Inderdaad staat Mattheüs 8 vers 17 in de context van de genezingen die de Heere Jezus op dat moment verricht. We lezen in de voorgaande verzen over de genezing van de schoonmoeder van Petrus, het uitwerpen van boze geesten en het genezen van ernstig zieken.

Daarna schrijft de evangelist Mattheüs dat al deze genezingen reeds voorspeld zijn. Het is de vervulling van wat reeds zovele eeuwen voorzegd is door de profeet Jesaja. In hoofdstuk Jesaja 53 vers 4 lezen we dan ook: “Waarlijk Hij heeft onze krankheden op Zich genomen.” Wellicht weet je dat het bijzonder opvallend is in het evangelie van Mattheüs dat hij het is die de meeste keer deze woorden gebruikt: “opdat vervuld zou worden...” Mattheüs is de evangelist geweest die met name geschreven heeft voor het Joodse volk. Het was zijn verlangen dat zijn broeders in de Heere Jezus zouden geloven, dat Hij de beloofde Messias is. Daarom verwijst hij zo nadrukkelijk steeds weer naar het Oude Testament.

Nu wil ik wat dieper op je vraag ingaan. Wanneer we de kanttekeningen lezen bij Jesaja 53 vers 4, dan schrijven ze erbij: “Hij heeft al onze geestelijke ziekte, dat is, zonden op Zich genomen om voor dezelve te betalen, waarvan de lichamelijke gezondmaking een afbeelding was. Hij heeft als Borg voor ons de schuld betaald, die wij gemaakt hebben” en dan verwijzen zij naar Mattheüs 8 vers 17. Zij willen dus zeggen: In de genezing van de zieken door de Heere Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde heeft Hij laten zien, dat Hij de ware Messias is, Die niet alleen gekomen is tot genezing van zieken mensen, maar ook voor de genezing van hun zondekwaal. Zoals Ik een blinde zijn ogen open, wil Ik ook jou geestelijk blinde ogen openen. Zoals Ik een melaatse genees van zijn onreinheid, zo wil Ik ook jou genezen van je geestelijke onreinheid door de zonden.

Wanneer je de kanttekening leest bij Mattheüs dan lees je dit ook duidelijk: “Dit wordt in Jes. 53:4 voornamelijk van onze geestelijke krankheden en ziekten verstaan, dat is, van onze zonden, die Christus van ons op Zich geladen heeft, om daarvoor genoeg te doen en daarmede ons van dezelve te verlossen; hetwelk Hij met de genezing van lichamelijke ziekten ook heeft te verstaan gegeven.

Beste vriend(in), dat brengt me tenslotte tot de persoonlijke vraag: Heb jij je zo ook ziek gevoeld, ziek vanwege je zonden en schuld? Gezien dat jij nu jezelf daarvan niet kan verlossen en die schuld niet kunt betalen. Jezus zegt tot jou: Wend je naar Mij toe. Ik ben de Geneesheer. Ik heb ook voor jou de ziekte van je zonden willen dragen, om ook jou te kunnen genezen. Ben jij al zo tot Hem gegaan?

Gezegende Kerstdagen en een blik in de kribbe toegebeden: daar ligt Hij, gekomen om een zieke wereld te genezen.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Jesaja