God narekenen

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en werk in een seculiere omgeving. Ik kan niet met overtuiging mijn geloof uitleggen. Heel diep van binnen geloof ik het gewoon niet. Als ik om me heen kijk denk ik dat dit voor veel mensen het geval is. Bij ons in de kerk gaat ongeveer 5 procent van de gemeente aan het Heilig Avondmaal. Geloven we werkelijk dat 95 procent voor eeuwig verloren gaat? Dan zouden we geen dag meer gaan werken dan zouden we dag en nacht God zoeken tot we zekerheid hadden. Ongeveer 30 procent van de wereldbevolking noemt zich christelijk: dit zijn alle stromingen (protestant, rooms-katholiek, enz.). Geloven we werkelijk dat God de mens geschapen heeft en vervolgens minimaal 70 procent voor eeuwig in een vreselijke plaats laat lijden?

Verder noemde de dominee zondag in zijn preek dat iemand die overleden was al voor Gods rechterstoel gestaan had. Wereldwijd sterven er 1,8 mensen per seconde. We kunnen het hiernamaals toch niet uitdrukken in tijd? Als we voor Gods troon verschijnen direct na onze dood dan zou er toch een rij staan? Ik bid om geloofszekerheid, maar kom er niet uit en ben bang om ook mijn verstandelijk geloof kwijt te raken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Op jouw mail zou ik kunnen reageren met een heel dogmatisch verhaal. Maar dat lijkt mij niet zo zinvol. Graag wil ik met jou kijken naar twee teksten in de Bijbel: een tekst die spreekt over Gods liefde en een tekst die spreekt over Noach.

Allereerst: Johannes 3:16: "Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe." Jij kent natuurlijk die tekst. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat die tekst zegt? God had de wereld, de door Hem geschapen maar van Hem afgevallen wereld, zo lief. Hij gaf Zijn Zoon, Zijn enige, Die Hij liefhad, tot redding van zondaren. Hij gaf Hem tot verzoening van de zonden van mensen die Hem vrijwillig en moedwillig de rug hadden toegekeerd. Vertel jij mij eens: wat had God nog meer kunnen doen? Zo groot was Zijn liefde. En Hij laat die boodschap verkondigen en verzekert dat wie in Hem gelooft, eeuwig leven zal. Is het niet dwaas van mensen wanneer ze in die boodschap niet geloven? Waarom geloof jij die boodschap eigenlijk niet? Kijk, jij schrijft zelf dat je die boodschap niet gelooft en je vindt dat zelfs gewoon. Als jij nu eens begint met tegen jezelf te zeggen: Hoe bestaat het dat ik zo’n grote liefde niet geloof? Misschien kom je dan al een beetje verder.

Vervolgens zou ik je willen vragen om de geschiedenis van Noach en de ark  te lezen in Genesis, en ook wat Jezus daarvan zegt in het Evangelie, Mattheus 24: 37-38. Je ziet daar dat de wereld van Noachs dagen verdorven was. Er was voor God geen plaats meer. Toen besloot God om die wereld te verdelgen door de zondvloed. Deed Hij dat meteen? Nee, Hij had nog 120 jaar geduld. En in die 120 jaar bouwde Noach de ark en preekte hij dat het oordeel van God over de aarde zou gaan. En inmiddels kwam die ark gereed en stond hij daar met een hele wijde open deur. Wijd ja, want olifanten en giraffen konden er ook door. Er kwam een moment dat de Heere zei: nog zeven dagen. Toen kwamen de dieren en ze gingen in de ark. Maar hoeveel mensen kwamen er? Acht: Noach en zijn gezin. En al die anderen bleven buiten. Ze waren genodigd: 120 jaar lang. En reken maar dat Noach die laatste week gepreekt heeft met alle klem. Maar niemand luisterde. Toen verdronken ze allemaal.  Wiens schuld was dat? Van God, Die zo genodigd had en de deur van de ark zolang had laten openstaan? Dat kun je toch niet beweren. Het was eigen schuld van die mensen die hun kinderen meenamen het water in. Ze wilden niet. Omdat ze geen zin hadden zich te bekeren en God te zoeken. Ze wilden hun eigen leven leven. Toen kwamen ze om met hun kinderen die ze mee namen naar het verderf.

Als ik je mail lees, dan maak je een verkeerd sommetje. Je wilt God narekenen maar het is duidelijk dat je dat niet kunt. Begin eens bij de andere kant: wie wij zijn tegenover God en Wie God is voor zulke mensen. Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis noemt Hem onze goede God, Die na de zondeval de gevallen mens gezocht heeft. Zolang jij dat niet ziet en geen oog hebt voor die wonderlijke liefde van God in Christus, zul jij nooit verder komen. Jij moet op de knieën en bidden om God te leren kennen en jezelf te leren kennen.

Ik wens je die zegen toe op kerst 2020.

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geloofstwijfel
1 reactie
kip
wat en Bijbels antwoord van de dominee.