Psychische klachten en PCOS

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Na de geboorte van ons eerste kind kreeg ik totaal onverwacht te maken met postnatale psychische klachten. Ik heb een poosje anti-psychotica (quetiapine) gebruikt wat ik gelukkig vrij spoedig af kon bouwen. Het duurde enige tijd voordat ik opnieuw zwanger raakte. Daarom had ik een gesprek met de huisarts en die zei toen voorzichtig dat ze dacht aan PCOS. Dat werd daarna ook gynaecologisch vastgesteld. Voor mij werden er toen wel wat dingen opgehelderd/vielen op hun plek.

Hormoonbehandeling was een stap te ver, mede vanwege de mogelijke bijwerkingen. Daarom koos ik er voor aan mijn gewicht te werken. Wonder boven wonder kwam er daardoor weer regelmaat in mijn menstruatie en nog mooier... een half jaar later raakte ik zwanger. Na de geboorte van ons tweede kind, waar ik voor mijn idee nuchter en met veel vreugde naar toe heb geleefd, kwamen echter opnieuw psychische klachten. Ik wist wel dat de kans bestond het weer te krijgen. Ik kreeg toen vrij snel hetzelfde medicijn in een lagere dosering dan de eerste keer. De reden was dat ik dan minder labiel was en energie genoeg had om voor ons gezin te zorgen.

Echter ik heb toen in diezelfde periode een angst ontwikkeld voor van alles. Daarvoor kreeg ik een rustgevend medicijn er bij. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat het samenhangt met de reactie op de anti-psychotica. Na een tijd werd ik stabiel en mocht ik de anti-psychotica gelukkig helemaal afbouwen. Mijn angsten zijn in die zin weg. Wel heb ik veel uitstelgedrag en komt er bij alles vaak eerst het antwoord “nee” in mij op en pas na overwegen van (mijn) voors en tegens kan ik ergens in meegaan. Ik heb daardoor haast het idee dat ik in bepaalde mate autisme ontwikkeld heb (wat ook bleek uit een onlinetest). Als alles een beetje gaat dan is het goed. Heb ik bijzondere dingen op het programma, dan word ik onrustig. Ik gebruik nog steeds rustgevende medicatie (pam).

Ik heb gelezen dat psychische klachten passen bij PCOS. Mijn vraag of vragen: bent u bekend met soortgelijke verhalen? Is het mogelijk dat ik tussen de eerste en tweede zwangerschap PCOS ontwikkeld heb? Is het mogelijk om door dit psychische gebeuren autisme te ontwikkelen? Het zou namelijk mijn stap naar een diagnose bij deskundigen kunnen bevorderen als ik dat meer helder heb. En dan nog een vrij moeilijke vraag die me vooral de laatste tijd bezig houdt: zou het ooit nog mogelijk zijn om weer gezinsuitbreiding te krijgen met aansluitend een stabiele periode?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik zal op jouw vragen ingaan. Vooraf: het is denk ik beter om deze dingen met je huisarts te bespreken. Die kent jou het best en kan met jou erover doorpraten.

Wat heb jij intensieve en moeilijke periodes doorgemaakt na je bevallingen! Fijn dat je er grotendeels weer bovenop bent gekomen. In mijn praktijk heb ik wel vaker postnatale psychische klachten gezien. Helaas komt psychische labiliteit na een bevalling nog wel eens voor. De kans op herhaling is vrij groot, weet je inmiddels uit ervaring. Dat geldt dus ook voor een eventuele volgende gezinsuitbreiding.

De relatie van de door jou beschreven psychische klachten met het PCOS ken ik niet. PCOS komt vrij veel voor maar we weten niet hoe het ontstaat. Aanleg speelt wel een rol (in sommige families komt het vaker voor). Als het gewicht toeneemt, komt het PCOS duidelijker tot uiting. Kan het zijn dat je zwaarder bent geworden na de eerste bevalling?

Autisme heeft met aanleg te maken en komt meestal in de jonge jaren tot uiting. Het is dus onwaarschijnlijk dat je autisme ontwikkeld hebt na de bevalling. Het kan wel zo zijn dat, door psychische omstandigheden, onderliggende autistische kenmerken later duidelijker worden.

Online testen op autisme is niet zo betrouwbaar. Het stellen van zo'n diagnose kun je beter aan de specialist overlaten.

Sterkte met alles en vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Tags in dit artikel:

PCOS
1 reactie
drj
Als je een benzodiazepine neemt, kunnen je emoties daardoor duidelijk afvlakken. Deze medicatie kun je niet zomaar stoppen, omdat er een gewenningseffect optreed en het lichaam bij stoppen als ontwenningsverschijnselen, juist die klachten laat zien, waarvoor je het nam: angst, onrust en slaploosheid. Daarom is het belangrijk zulke aspecten met een arts, beter nog, met een psychiater te bespreken.

De klachten die je beschrijft kunnen ook restverschijnselen van een psychiatrisch ziektebeeld zijn.

Omdat het belangrijk is, dat je goed gefundeerde adviezen krijgt of en onder welke omstandigheden een eventuele zwangerschap mogelijk is, kun je de huisarts om een verwijzing vragen.

Uiteindelijk is het op dit moment heel belangrijk een hoede moeder te zijn voor de kinderen die je al hebt. Een baby brengt niet alleen na de geboorte alles door elkaar, maar ook het slaapgebrek van de eerste 3 jaren is belastend voor de psyche.

Veel sterkte en Gods zegen gewenst,
Drj