Bekering aannemen (gaat zomaar niet)

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Een meisje schreef me het volgende:

"Denk je dat je de bekering zo aan kan nemen? Wij moeten toch eerst onze zonden belijden? Wij moeten toch eerst gegrepen zijn? Je moet je zonden kennen, belijden en dankbaarheid tonen als God je ervan verlost heeft. De Heere kent je toch? Wij kunnen toch niet uit onszelf oprecht en eerbiedig bidden en geloven? God moet toch eerst in ons werken? De duivel trekt aan je en dan is de verleiding veel te groot. Alleen de Heere kan ons daarvoor behoeden."

Hoe moet ik hier op reageren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste zuster of broeder in de Heere,

In deze vraag komt weer de vervulling van de wet om de hoek kijken. Scherper gezegd: Is het belijden van je zonde een vrucht van de Heilige Geest, een vrucht van het geloof, of is zonde belijden een werk van mij, dat  is van mijn vlees, van mijn eigen ik?

Romeinen 8:1: ”Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is. Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;  Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.”

Het is Gods goedertierenheid -Gods verbondstrouw- die ons tot bekering brengt. Romeinen 2:4: ”Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?”

God geeft ons in Zijn verbond Zijn belofte dat Hij ons om Christus wil, door de Heilige Geest en het Woord van God, tot bekering zal brengen.

Wat is nu je bekering aannemen?  Dat je tot je Vader in de hemel, die om Christus wil je God en Vader is, zegt: Breng mij naar Uw belofte tot bekering Heere, want zonder U kan ik niets doen! Lees de beloften in de Bijbel er maar op en zeg bij elke belofte die je vindt: “Die heb ik van U gekregen om Christus wil! Geef mij de liefde en het geloof van de Heere Jezus om er helemaal op te vertrouwen!!”

Als een bedelaar van een rijk man 500 euro aangeboden krijgt, mag hij het toch aanpakken!! Stel je voor dat hij zegt:  Ik ben niet rijk, dus kan ook geen rijkdom aannemen! Juist omdat hij bedelaar is mag en moet hij het aannemen. Zo wil God ons het geloof geven, opdat wij van harte  zullen gaan belijden, dat wij het niet verdienen! Zo wil God het geloof geven, opdat wij belijden in alle de Heere Jezus nodig te hebben, omdat wij zonder Hem niets kunnen!! Zo wil God het geloof geven, opdat wij de Heilige Geest nodig hebben, omdat wij nooit weten hoe wij bidden moeten zoals het hoort!!

Tenslotte wijs ik je nog op het dankgebed, dat in het doopformulier staat en na de doop van de kinderen wordt uitgesproken. Heel mooi staat daar hoe welmenend de Heere ons alles heeft gegeven wat voor onze bekering nodig is. Begin bij God en al Zijn weldaden, anders kom je nooit bij God uit, maar blijf je in de strikken van satan verward zitten, die je altijd eerst zelf aan de gang wil hebben. Maar als dat kon, dan was het ook totaal overbodig dat de Heere Jezus is gekomen. Dan is gelijk duidelijk, dat de duivel een vijand is van Christus en een moordenaar van mensen, want hij wil je opdrachten geven, die je nooit kunt volbrengen. Hij laat je doodwerken. Maar bedenk dat Christus Zich voor jou heeft doodgewerkt aan het kruis. Daarom mag jij het niet proberen over te doen, alsof dat ooit kan. Je hele bekering ligt in Christus, Die jou heeft aangenomen en niet andersom. Laat Christus in je leven regeren. Hij geeft je een nieuw leven, dat niet alleen de zonden belijdt, maar ook Zijn eeuwige genade. Wat een verwondering en dankbaarheid brengt Hij in je tot stand. Wacht niet, ga naar Hem!

Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus