Jong gestorven kindje met 1 gelovige ouder

Ds. W. Pieters / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vervolgvraag n.a.v. het antwoord op 'Jong gestorven kindjes' van ds. Pieters. Als beide ouders geloven, kan je het gedeelte van wat ds. Pieters aanhaalt (over het genadeverbond/Dordtse Leerregels) ‘makkelijker’ geloven. Maar hoe zit het als één van beide ouders niet gelooft?

Antwoord

Het antwoord kan kort zijn. Onder artikel 17 van hoofdstuk I van de Dordtse Leerregels staat als derde tekstverwijzing 1 Korinthiërs 7 vers 14. Paulus behandelt daar het geval van een echtpaar, waarvan één van de echtelieden christen was geworden en de ander heiden was gebleven. Als uit zo’n huwelijk een kind geboren zou worden, hoorde dat kind dan bij de heidense ouder of bij de christenouder? Paulus zegt: bij de christenouder, want de ongelovige partner is geheiligd door de gelovige. Daarom zijn kinderen uit zo’n huwelijk heilig en niet onrein. Zou zo’n kindje sterven, dan geldt, volgens de apostel, van hem of haar precies hetzelfde wat van een kind geldt, van wie beide ouders christengelovig zijn.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen
1 reactie
Catherine
Mijn tante moest trouwen omdat ze zwanger was van haar vriend. Deze man was zeer vijandig jegens het geloof. Wilde niks van de kerk weten, maar liet wel toe dat mijn tante bleef gaan (gelukkig) Toen het meisje 3 jaar oud was bleek ze ernstig ziek te zijn. De artsen konden niets voor haar doen. Maar het meisje heeft, zo jong als ze was, op een zeer kinderlijke wijze mogen getuigen en lag onder een geopende hemel. Ze is zingend heen gegaan, als het ware gedragen door de engelen. Mijn opa en oma en mijn moeder, waren daarbij aanwezig.
Het heeft echter er niet voor gezorgd dat mijn oom is gaan geloven. Tot zijn dood is hij onverschillig gebleven.