Verband stress en kanker

Peter Emdee / 2 reacties

Vraag

Kan je van (extreme) stress, bepaalde soorten van kanker krijgen?

Antwoord

Na veel onderzoek is er nog geen overtuigend oorzakelijk verband tussen psychische stress en het ontstaan van kanker gevonden, maar het is ook nog niet uitgesloten.

Hartelijke groet,

2 reacties
Ellenoor
Hoge bloeddruk lijkt wel een risicofactor voor sommige kankersoorten (ik zeg “lijkt”, want als leek ben ik voorzichtig met alles wat op internet beweerd wordt op medisch gebied). Stress kan hoge bloeddruk veroorzaken, dus een indirect verband zou dan niet vreemd zijn, toch?
schoenveter
Stress heeft invloed op veel gebieden zowel lichaam als mentaal. Indirect zie ik het als een veelzijdige ziekmaker omdat het zoveel invloed heeft. Denk aan:

- Te veel/te weinig eten en drinken en ongezond
- Drank/drugs/roken(= hoger risico op kanker)
- Minder beweging of jezelf volledig uitputten
- Slecht slapen

Denk ook aan hoofdpijn. Of je darmen, met veel stress hebben we diarree en buikpijn.
Laten de darmen nu juist super belangrijk zijn voor opname van voedingsstoffen. Met de verkeerde omstandigheden komen er ook stoffen via openingen het lichaam in die eruit hadden moeten blijven. Stress kan dit effect verergeren (darmwand verzwakken).

Ik hoorde een paar jaar geleden van een onderzoek in Amerika waarbij ze het lichamelijk afweersysteem gingen afremmen o.i.d. om een ziekte tegen te gaan/genezen, maar dat door die behandeling een paar mensen erna kanker hadden gekregen omdat de afweer verlaagt was(?). Dit hoorde ik jaren geleden dus kan zijn dat ik het niet helemaal goed uitleg, maar hier kwam het ongeveer op neer.

Mocht dit zo kloppen, dan kan stress hetzelfde doen, namelijk ons afweersysteem verslechten. Het is alleen moeilijk om dit aan te tonen.