Alleen aardig

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Als single praat ik met verschillende vrouwen. Ik flirt niet met hen. Wel probeer ik belangstellend en vriendelijk te zijn. Nu bemerk ik steeds weer opnieuw dat vrouwen me het na een tijd vaak kwalijk nemen dat ik met hen praat zonder dat ik laat blijken dat ik meer van hen wil. Soms komen ze er dan zelf mee voor de dag dat ze me leuk vinden en een relatie willen aangaan. Dat laatste is voor mij vaak niet aan de orde. Ik kan ze aardig vinden, maar ik word niet snel verliefd. Wel kan ik van het contact genieten, maar puur omdat we vrienden zijn.

Nu raak ik deze vriendschap vaak weer kwijt omdat ze me blijkbaar afrekenen om het feit dat ik geen relatie met hen wil. Ze zijn dan vaak zo emotioneel, terwijl ik hen niets heb beloofd. Ik ben alleen aardig geweest, zoals ik dat eigenlijk voor iedereen moet zijn. Waarom reageren vrouwen toch zo heftig en waarom word ik er op afgerekend als ik laat blijken geen relatie met hen te willen? Een van hen zei: waarom ben je zo aardig, dat moet je niet doen. Maar hoe kan ik een lieve vrouw leren kennen als ik niet aardig ben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoewel het in je brief niet met zoveel woorden staat ga ik ervan uit dat je van het mannelijk geslacht bent.

Je wilt graag een lieve vrouw leren kennen, terwijl juist daar een probleem ontstaat als je aardig bent en doet. Tja, ik zou maar blijven die je bent. En misschien iets meer letten op je houding en communicatie, waarbij jíj in ieder geval geen aanleiding geeft tot verder reikende gedachten van enige dames. Je weet natuurlijk nooit zeker wat je oproept bij iemand, maar je kunt wel letten op wat je úitstraalt. Ook als je aardig bent. Wellicht is één-op-één contact in het begin te vermijden door meer in een groep te vertoeven.

Maar als jij iemand zo aardig begint te vinden dat je die dame béter wilt leren kennen wordt het leuk om sámen iets te ondernemen. Nog steeds is het mogelijk om meteen duidelijk te maken dat ‘nadere kennismaking’ je bedoeling is, en (voorlopig) niet méér. Waarna heel misschien het aangaan van een relatie een volgende stap zou kunnen zijn... ik zeg het voorzichtig, omdat je serieus om dient te gaan met mogelijke gevoelens die je oproept! Hoe je anders iemand zou moeten leren kennen weet ik niet, hoor! Óf je gaat met vrouwen om, die duidelijk op zóek zijn naar een liefdesrelatie... maar mocht je daar tegen aanlopen kap dan de vriendschap zelf af vóórdat zij erg teleurgesteld je de rug toedraait.  Al snel zal in een contact toch blijken dat een ‘doorgaande’ vriendschap er niet inzit? Kortom: blijf jezelf, maar ogen en oren open voor datgene wat je mogelijkerwijs onbewust lijkt op te roepen! Waarbij openheid en eerlijkheid van béide kanten belangrijke motieven zijn om  door te gaan en teleurstellingen te voorkomen.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

single
2 reacties
leene
Ik heb even zitten nadenken over je vraag. Ik ( vrouw) ben zelf lang single geweest en ik heb ook gemerkt dat ik het toen lastig vond om met iemand om te gaan van het andere geslacht. Zeker toen ik ouder werd dan 25...Je hoopt dan toch op een relatie en als iemand heel aardig is gaan je gedachten toch vaak verder al wil je het niet. Je denkt dan toch al snel "he is dat hem misschien.. of he hij wil geloof ik iets van mij maar wil ik dat wel"
Dat neemt niet weg dat ik het raar vind dat vrouwen het jou kwalijk nemen als je aardig bent en alleen maar vriendschap wil en niets meer ...Ik heb het idee dat veel meer vrouwen dan mannen iets zien wat er niet is. Dat zij veel vaker dingen interpreteren als "hij wil iets meer van mij" terwijl dat niet zo is.
Eerlijk gezegd denk ik dat het lastig is om als vrijgezelle mannen en vrouwen een vriendschap op te bouwen. Ik heb vaak gezien dat dan toch andere gevoelens gaan meespelen. Ik heb op een gegeven moment via een dating site ( toen dat pas in opkomst was... ook eng overigens) een profiel aangemaakt. Dan is het in ieder geval duidelijk wat je wilt. En een fantastisch lieve man ontmoet. Dus dat kan ook..
kip
blijf die u bent vragensteller
er zijn zo weinig echt aardige mensen die het vriendelijk zijn echt menen.

en de dames...ach,.zeker nooit sjans gehad,anders doe je zoiets niet hoor.