Seksuele behoefte op leetijd

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Ik (+70 jaar) ben getrouwd geweest en nu alweer zo'n 40 jaar alleen. Ik heb die jaren ook geen behoefte gehad aan seks. Maar nu hoe gek het ook klinkt, nu heb ik er ineens wel zin in. Ik begrijp er niets van. Waarom nu ineens wel?  Kan iemand me daar antwoord op geven? En wat kan ik doen?

Antwoord

Het is heel normaal dat behoeftes tijdens een leven veranderen. Gedurende je leven komt je iedere keer in een nieuwe fase terecht en per fase kunnen behoeftes veranderen. Deels liggen die fases van het leven vast, denk maar aan kindertijd, adolescentie, trouwen, kinderen, kinderen gaan de deur weer uit, ouderdom. Maar per individu kunnen die fases natuurlijk nog heel verschillend zijn.

Je schrijft niets over je omstandigheden, alleen dat je blijkbaar maar kort getrouwd bent geweest en daarna lange tijd alleen. Ik weet niet hoe die periode voor je is geweest, misschien was het ‘overleven’ en was daarom de behoefte aan seksualiteit verdwenen. Misschien heb je negatieve ervaringen met seksualiteit gehad in je huwelijk en verdween daarom de behoefte. En ben je nu in een rustiger vaarwater gekomen en komt er weer ruimte voor behoeftes zoals seks.

Ik denk dat het belangrijk is te bedenken waar je nu behoefte aan hebt, is dat seks, intimiteit, een partner? En op welke manier zou je die behoefte willen of kunnen bevredigen? Wil je opnieuw een relatie aangaan, wat veel moois kan brengen, maar ook niet altijd gemakkelijk is als je al een heel leven achter je hebt.

Niet alle behoeftes in ons leven kunnen bevredigd worden, dat is ook de realiteit. Vaak moeten we leren leven met zulke onbevredigde behoeftes. Dat kan moeilijk zijn. Zoek dan naar andere zaken waarvan je kunt genieten of plezier hebben. Dat kan helpen om te gaan met de tekorten in het leven.

Drs. Joke Ronner-Wattel

1 reactie
drj
Aangezien het na zoveel jaren zo plotseling komt en gezien uw leeftijd: is er een verandering geweest in de medicatie? Sommige medicijnen kunnen sit als bijweeking hebben, bijv. medicijnen tegen parkinson.