(Te) lang wachten met trouwen

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19. Ik heb nu bijna 4 jaar verkering met een jongen van 19. We zijn een halfjaar geleden verloofd, en we zijn zeker van elkaar. We willen allebei erg graag trouwen en we verlangen ernaar om altijd samen te zijn. We zijn er nu echt aan toe, voelen we allebei. Maar we zitten allebei in het tweede jaar van onze studie. Ik moet totaal 4 jaar en mijn vriend totaal 5 jaar studeren. Onze studies zijn allebei voltijd, en worden niet in deeltijd of duaal aangeboden. We hebben alleen een zaterdagbaantje, dus verdienen we niet heel veel geld. We zijn aan het sparen voor later. Ik zou best willen stoppen met mijn studie om geld te gaan verdienen, maar dat is ook niet zo slim. Want misschien word mijn vriend ziek, of gebeurt er iets, zodat ik moet gaan werken. Als ik dan geen diploma heb, heb ik niet veel. Dus ik moet eigenlijk mijn studie afmaken. Dus om nu te trouwen is niet echt een optie, denken we omdat we het qua geld dan niet aankunnen. En we weten ook niet hoe het dan moet als er een kindje komt. Want ik wil niet de pil gebruiken. En ik weet ook niet wat ik van natural family planning moet denken. Want mag je het huwelijk en kinderen scheiden? We kunnen waarschijnlijk pas in het laatste jaar van mijn studie trouwen. Dus dat is over 2,5 jaar. Maar we vinden het lang om vol te houden. We willen nu al zo graag trouwen. We zijn bang dat we straks moeten trouwen o.i.d. en dat willen we niet. Eigenlijk willen we weten hoe u denkt over het scheiden van huwelijk en kinderen, over NFP en over het (te) lang wachten met trouwen. Ik hoop dat u antwoord voor ons heeft.

Antwoord

Beste vragenstellers,

Nadat ik jullie vraag had gelezen, was ik diep ontroerd. Wat een zegen en voorrecht dat er nog jonge mensen gevonden mogen worden, die zo duidelijk in de weg van de Heere willen gaan! En daarmee komen we dan ook gelijk tot de kern van de zaak, want jullie liefde groeit en daarmee ook het verlangen. Dat is eerlijk en volstrekt normaal. Het is een groot voorrecht om zo oprechte liefde voor elkaar van de Heere te mogen ontvangen, maar dit brengt jullie wel in een moeilijke situatie. Fijn dat jullie dit uitvoerig beschreven hebben.

Allereerst een vraag. Wat is belangrijker voor jullie: trouwen wanneer materieel een zekere grens is bereikt, of is een studentenhuwelijk voor jullie ook bespreekbaar? Naar mijn idee zullen jullie ook gelukkig zijn met elkaar als man en vrouw, ook al zullen jullie karig moeten leven. Hierin zijn al velen jullie voorgegaan. Is er eventueel de mogelijkheid om bij (groot)ouders een kleine lening af te sluiten?

Stoppen met de studie is in deze tijd inderdaad niet verstandig, daarvoor is de samenleving waarin we wonen teveel gericht op de ontwikkeling van de vrouw in het arbeidsproces. Of wij dat nu wenselijk achten of niet, dat is wel de realiteit waarin we moeten leven. Het lijkt me dus belangrijk om je studie beiden af te maken.

Een veel moeilijker vraag is die van het "scheiden van huwelijk en kinderen" zoals jij het noemt. Ik vind die term vrij fors aangezet. Het is wel duidelijk dat jullie de seksuele gemeenschap beslist niet los zien van het gehuwd zijn en ook niet van de mogelijkheid dat de Heere daaruit nageslacht zal schenken. Dat is een duidelijk bijbelse en christelijke lijn. De kwalijke kant van het scheiden van seksualiteit en voortplanting zoals je dat vandaag vaker kunt tegenkomen, is inderdaad dat de seksuele gemeenschap "los geconsumeerd" moet kunnen worden. Maar nogmaals: daarvan is bij jullie heel duidelijk geen sprake. Bovendien is bij een natuurlijke anticonceptie als NFP sprake van een zorgvuldig omgaan met het ongeboren leven vanaf de conceptie, ook een belangrijk feit. Bovendien is NFP niet machtiger dan de Heere God. Als Hij jullie tóch kinderen wil geven op Zijn tijd, zal dat niet voorkomen kunnen worden door NFP of een andere anticonceptie.

Het belangrijkste is dat jullie biddend deze weg gaan, ervoor open staan dat de Heere misschien anders zal besluiten dan jullie gedacht hadden en tóch een kindje zal geven, ondanks NFP. Dan zal Hij ook voor jullie zorgen en de weg wijzen. Laat jullie liefde niet in een kramp raken, maar neem de stappen om dit geschenk oprecht te beleven als man en vrouw, zodat jullie zuiver tegenover de Heere kunnen blijven staan.

Ik wens jullie van ganser harte Gods zegen toe. Hij, de Vader van alle liefde, zij met u.

Ds. W. van der Wind

Tags in dit artikel:

gezinsvorming