Man afstandelijk in gezelschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben erg gelukkig met mijn man, maar één ding begrijp ik gewoon niet. Waarom doet hij een klein beetje afstandelijk tegen mij als er iemand op visite komt, als vrienden komen, of als we naar vrienden of familie gaan. Ik heb het al heel vaak aangekaart. De ene keer zegt hij: “Je verwacht toch niet dat we klef gaan doen hele tijd”? (nee, dat is echt wat ik niet verwacht) en de andere keer zegt hij: “Ik heb er gewoon echt geen erg in” (dan denk ik, hoe kan je nou geen erg in mij hebben). Als ik zeg: “Schaam je je ofzo”, dan wordt hij boos. Dat is natuurlijk niet zo...

Maar ik probeer hem uit te leggen dat ik een knipoog of een hand op mijn rug gewoon fijn vindt. Maar hij wil het niet begrijpen of kan het niet begrijpen en hij blijft bij z’n antwoord. En zo snappen we elkaar gewoon elke keer weer niet. Is dit gewoon een mannending? Maar als ik kijk naar onze vrienden die dan op bezoek komen, die zitten ook bij elkaar en doen soms knus. Het is niet perse mega erg, maar ik kan gewoon niet helemaal begrijpen waarom hij dat niet zou kunnen doen en dan kan ik het niet helemaal los laten als hij weer zo’n antwoord geeft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een klein probleem, maar toch niet los kunnen laten. Tja, ook dan is het een probleem, nietwaar. Dat níet vanzelf verdwijnt! Een mannending? Zou kunnen, maar ik ben geen man dus durf dat niet zomaar te stellen. Wat ìk denk is: het heeft met uw verwachtingspatroon te maken. Én met romantische gevoelens die een beetje naar jaloersheid gaan neigen (vriend(inn)en wel, ik niet!). Wanneer u dit gaat beseffen zal ‘loslaten’ waarschijnlijk al gemakkelijker worden.

U kunt twee dingen doen: accepteren dat uw echtgenoot is wie hij is, met goede, fijne, mooie kanten èn mindere die u liever anders ziet. Óf niet accepteren en steeds op zijn gedrag blijven letten, waarbij het probleem tot een ‘roze olifant’ dreigt te worden en op een gegeven moment téveel tussen u in komt te staan.

Weet u al wat u bij een volgend bezoek van vrienden gaat doen? Probeer eens ‘om te denken’: leg een keer úw hand op zíjn arm en complimenteer hem met een of ander in plaats van na afloop vragen naar de bekende weg met ‘weer zo’n antwoord’! Samen met een beetje humor in woord en/of gebaar wordt de verhouding tussen u beiden in ieder geval leuker en verdwijnt die roze olifant wel weer naar zijn eigen hok! Oefenen maar.

Marijke Rots

1 reactie
Sam11
Ik herken het hoor. Mijn man is ook zo. Het is gewoon zijn persoonlijkheid denk ik, het zegt niets over jou of jullie relatie. Als hij jou wel hartelijk bejegent als jullie samen zijn, is er toch eigenlijk niets aan de hand? Ik begrijp het intussen wel, tenminste ik werd er altijd onzeker van, ook tov anderen. Invullen voor een ander (wat zullen ze wel niet denken) en graag het mooie plaatje voor de buitenkant compleet willen hebben. Van die krampachtigheid van mij werd m'n man dan weer afstandelijker, dus zo hielden we het in stand. Inmiddels is dat al lang verleden tijd. Ik weet inmiddels dat hij gewoon niet graag 'opvalt', ook niet in het tonen van affectie waar anderen bij zijn, maar hij is ontzettend hartelijk en zorgzaam, dus daar ligt het niet aan. Ook weet ik ondertussen dat er achter veel voordeuren het er veel minder leuk aan toegaat, dan dat het lijkt als men in gezelschap is, dat legt de lat ook lager voor jezelf. Inmiddels ben ik gewoon mezelf in gezelschap, en richt ik me gewoon gezellig op vrienden/vriendinnen/familie en zit hij er daardoor ook veel ontspannender bij; en hoeven we elkaar niks meer te verwijten ;-) Zonder mevr Rots te willen afvallen: zelf lichamelijk contact zoeken in gezelschap, lijkt me niet zo'n goed idee. Waarschijnlijk stelt hij dat evenmin op prijs maar ik kan er natuurlijk naast zitten ;)
Als jullie basis maar goed is, dan komt het heus wel in orde!