Eenzame vrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een eenzame vrouw met heel veel zonden. Mijn probleem is dat ik niks ben. Ik heb geen uitstraling, ben saai, voel aan mensen dat ik een saaie vrouw ben. Overal waar ik kom voel ik dat ik niks ben. Dat doet verschrikkelijk pijn. Hoe ga ik hier mee om? Ik moet hier mee leven, maar weet niet hoe.

Een verdrietige vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Ja, dat u verdrietig bent kan ik begrijpen als ik uw korte briefje lees! Eigenlijk word ik er ook een beetje verdrietig van, want met een schriftelijke reactie aan iemand van wie ik verder niets weet dan deze woorden, kan ik niet zoveel. Slechts een paar bemoedigende woorden dan maar, waarbij ik uw brief naast mijn woorden leg.

-“Ik ben een eenzame vrouw”: betekent het woord eenzaam dat u veel alleen bent? Zoek dan mensen op, of bezigheden die u afleiden. Ik weet dat dit gemakkelijk klinkt, maar het is de enige uitdaging die u uit een isolement kan halen. Wàchten tot er iets gebeurt of tot er iemand komt heeft niet zoveel effect. Er op afstappen, naar buiten gaan, een boodschapje doen, geeft de dag een heel ander aanzien! En ook in deze ‘thuisblijftijd’ mag dit gelukkig wel. Dóén dus!

-“met heel veel zonden”: geen idee over welke zonden u schrijft, maar lees Psalm 32 en Johannes 3:16 en 17. Ik zou er een preek over kunnen houden, maar beperk me tot het aangeven van deze prachtige Bijbelwoorden die ook voor ú in de Bijbel staan om zó te leren leven dat u wéét van vergeving!

-“Mijn probleem is dat ik niks ben”: dat maakt u uzelf wijs en ik ben het er dan ook niet mee eens! Ook u bent een door God geschapen mens, die door Hem gewild is om voor Hem te leven! Hóe dat leven aan te pakken is een andere vraag, die waarschijnlijk schuilgaat achter uw opmerking. En ja, dat begint met het besef dat ook ú ‘er mag zijn’. Sterker: u bént er. Blijf niet hangen in negatieve gedachten, want die geven vanzelf negatieve gevoelens. Misschien is het goed om eens een psycholoog te raadplegen om van u af te praten. Of ga een dagboekje bijhouden, waarin u iedere dag vijf positieve dingen schrijft. Koop bijvoorbeeld een agenda met prachtige natuurtekeningen-met-bijschrift waardoor u leert kijken naar mooi weer, hoe alles groeit en bloeit, hoe goed God is door voor Zijn Schepping te zorgen. Dan zijn vijf positieve dingen per dag snel gevonden! Genieten is een groot woord, maar het valt zeker te leren door met kleine stapjes te beginnen. Ook  dit is een uitdaging, het proberen waard!

-“Ik heb geen uitstraling”: natuurlijk hebt u uitstraling, maar waarschijnlijk niet zoals u dat graag zou willen. Ook dan zeg ik: verandering komt niet vanzelf, maar zie het als een uitdaging om stappen te ondernemen. Wat zou uzelf graag cadeau willen doen? Een nieuwe trui, paar schoenen of zoiets. Naar de kapper of schoonheidsspecialiste. Bloeiende planten in de tuin of op het balkon, een bos bloemen op de eettafel. Dat ene boek, waarover u een mooie recensie hebt gelezen. Ik noem maar wat mogelijkheden, maar doe iets waar ú vrolijk van wordt. En dóe het dan ook. Zo krijgt u vanzelf een glimlach op uw gezicht en voelt u zich positiever gestemd. Bovendien is deze simpele tip voor herhaling vatbaar (ook voor een eventuele kleine portemonnee)!

-“ben saai, voel aan mensen dat ik een saaie vrouw ben”: wat verstaat u onder saai? Aanvoelen is niet altijd datgene wat mensen werkelijk denken. Onthoud dit, want ook dit is een gedachte van ù. Wanneer u een gesprekje aanknoopt met iemand kan dat juist wel eens verrassend zijn!

-“Overal waar ik kom voel ik dat ik niks ben”: door dit te blijven denken bevestigt u voortdurend uw eigen gedachten. Doorbreek dus de negatieve spiraal. Weet u, dat u door middel van dit briefje eigenlijk al de eerste stap hebt gezet? Nu nog doorpakken: begin bij uw huisarts om eventuele lichamelijke ‘problemen’ te bespreken. Mocht een doorverwijzing nodig zijn, dan bent u dáár aan het juiste adres.

-“Dat doet verschrikkelijk pijn”: ik snap het helemaal, maar nogmaals: onderneem stappen tot verandering, want vanzelf gaat het niet.

-“Hoe ga ik hier mee om? Ik moet hier mee leven, maar weet niet hoe”: heb ik met bovenstaande iets bij kunnen dragen in het zoeken naar een antwoord?

-“Een verdrietige vrouw”: laat nog eens van u horen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

eenzaam
6 reacties
sydneylover
In aanvulling op het waardevolle antwoord van mw. Rots:

Beste mevrouw, u zult op een of andere manier vrede moeten sluiten met uzelf. Zien dat God u zo geschapen heeft en dat u uniek bent!

Ik heb zelf heel veel gehad aan een praktisch boek, eigenlijk 2: 'Ontdek je sterke punten' en 'Ga met je sterke punten aan de slag' van Marcus Buckingham.
Een van de opdrachten was om 2 weken lang iedere dag op te schrijven waar je die dag last van hebt gehad (negatief), maar ook waar je plezier aan had, of energie van kreeg (positief).
Het heeft mij destijds geholpen om goed inzicht te krijgen in de punten waar ik energie van kreeg, wat mijn 'sterke punten' waren. Dé eyeopener was dat die sterke punten niet dezelfde hoeven te zijn als de dingen waar je van nature goed in bent. Ofwel je kunt ergens goed in zijn in je werk, maar dat kan je meer veel energie kosten dan dat het oplevert, waardoor dat dus geen sterk punt van je is.
Als je dit eenmaal in beeld hebt en vooral met die sterke punten aan het werk gaat, zul je zien dat je 1) jezelf een groot plezier doet en 2) je omgeving dat als vanzelf gaat waarderen en opmerken!
kip
echt duidelijk antwoord van mevrouw Rots
doe er wat mee vragensteller.

uw gedachten kunnen wel eens heel anders zijn dan de mensen denken.

ik ken iemand die altijd denkt dat ze aan mij kan zien hoe ik denk,wat ik ergens van vind.

en werd kwaad als ik een heel ander antwoord gaf,dan de persoon meende te weten.te denken.

u kunt het alleen zeker weten hoe iemand over u denkt,als de personen het u zelf zeggen.

zet uw eigen IK gedachten aan de kant
u wordt dan een blij mens in t land
ReposAilleurs
Lieve vrouw, uw gevoel is herkenbaar. Maar probeer er voor te waken dat het uitloopt op zelfmedelijden. Onze waarde zit niet in iets van onszelf, maar in Christus alleen.

My worth is not in what I own,
Not in the strength of flesh and bone.
My worth is not in skill or name,
In win or lose, in pride or shame.
But in the costly wounds of love,
at the cross.

As summer flowers we fade and die,
Fame, youth and beauty hurry by.
But life eternal calls to us,
at the cross.

https://youtu.be/wcrUXlh-E_I
DEQ
Ik ken je niet maar ik kan me niet voorstellen dat je een saaie vrouw bent. Vergeef mij mijn directheid maar ik denk dat jij je dit zelf aanpraat. Als jij denkt dat je saai bent dat kost het je weinig moeite om daarin verandering in aan te brengen. Het geluk als mens komt je niet vanzelf aanwaaien, je moet er wat voor doen.

Om boeiend te zijn moet je wel wat doen, hobbies, wetenswaardigheden, reizen, natuur, kunst, schrijven. gedichten/verhalen., sporten, wandelen, etc,. etc.,etc., etc., zijn ingrediënten om je veronderstelde saaiheid uit de weg te ruimen! Pik datgene eruit wat jou boeit, verdiep je erin en zoek anderen op die gelijkgestemd zijn. Nogmaals het komt je niet aanwaaien, maar je kunt er ook voor kiezen om de rest van je leven achter de geraniums te zitten, maar dat is dan nog altijd je eigen keuze!

Elk mens is bijzonder! Ook jij, maar blijf niet onder de korenmaat zitten, doe er wat mee, verrijk jezelf en pak je zelf eens flink aan om het zelfmedelijden van je af te schudden en iets van je leven te maken en wat je met anderen kunt delen!
Mona
Beste vraagstelster,
roep deze gedachten bewust een halt toe! Het zijn duistere gedachten waar je geloof aan hecht, en die je steeds dieper naar beneden trekken. Lees psalm 139 over en over! Vernieuw je gedachten met het het Woord van God. God heeft ieder leven geweven in de moederschoot, ook dat van jou. Zou God jouw leven weven en zou dat dan waardeloos zijn? Deze gedachte is onbestaanbaar! God kan geen waardeloos leven scheppen, dat is tegengesteld aan Wie Hij is. Je doet er toe. Je vele zonden zijn even zo veel redenen om bij Jezus te komen. Geen zondaar wordt door Hem weggezonden, sterker nog: Hij is gekomen om zondaren te zoeken en zalig te maken.
Allen die tot Hem de toevlucht nemen, worden niet schuldig verklaard (psalm 34 vers 23)
Bid voor je.
Troost
Beste eenzame vrouw,

Als troost wil ik je schrijven dat ieder mens waardevol is voor God.
De Here Jezus gaf zijn leven voor jou, omdat ook jouw leven
kostbaar is in Zijn ogen.
Dat kun je lezen in Johannes 3:16:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft,
niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft.

Als jij gelooft dat de Here Jezus ook voor jouw zonden is gestorven
dan mag je weten dat jouw zonden door Gods genade vergeven
zijn/worden.

Je verleden ken ik niet. Misschien ben je vaak door mensen
ontmoedigd, vernederd of misbruikt waardoor je gevoel van
eigenwaarde is aangetast?
Misschien zijn er mensen in je omgeving waarmee je dingen
kunt delen? Soms kun je met een beetje hulp van anderen
wat over het dode punt heen geholpen worden, zodat je leert
zien dat ook jij er mag zijn.

Heel veel sterkte!