Vertrouwen in leeftijdgenoten terugkrijgen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik had een poosje geleden een vriendin (we waren al vijf jaar vriendinnen) toen het niet meer ging tussen ons. Ze heeft mijn vertrouwen in haar op een heel vervelende manier beschadigd. Nu durf ik geen nieuwe vriendin (of evt. vriend in de toekomst) mijn vertrouwen meer te schenken, bang dat deze weer beschadigd wordt. Hoe moet ik dit vertrouwen in leeftijdgenoten terugkrijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Beschadigd vertrouwen, is dat te herstellen? Gelukkig wel! Natuurlijk heb je het moeilijk met het vervelende gedrag van je vriendin, maar zij is maar één persoon... Er zijn zoveel andere mensen die zeer zeker wel te vertrouwen zijn. Wat ik nu zeg is heel relativerend en daar zit je waarschijnlijk op dit moment niet zo op zit te wachten, maar het is een gedachte die wél helpend is! Geef je verdriet en teleurstelling de ruimte. Dat mag. Maar blijf er niet in hangen. Je hebt een les geleerd, ook al was het een moeilijke, harde, les. Deze ervaring neem je mee in de toekomst. Bij een eventuele nieuwe vriendschap kun je wellicht in het begin je zorgen, gedachten en gevoelens meteen kenbaar maken zodat communicatie helder en open kan blijven.

Ik wens je alle goeds toe!
Marijke Rots