Verlangen van een vrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb echt een goede verkering. Mijn vriend verlangt al heel erg naar mij. Ik omgekeerd nog lang niet. Komt dat dan vanzelf? Doe je daar als vrouw dan langer over? Hoe kan je als vrouw gevoelens van opwinding herkennen, b.v. in een verkeringstijd? En wanneer komt er ruimte voor die gevoelens? Is het normaal dat dit een tijd duurt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is voor jou “een goede verkering?” Op je vraag “komt dat vanzelf?” het volgende: liefde is als een teer plantje dat moet kunnen groeien. Daar is voeding, licht, lucht en ruimte voor nodig. Dat groeiproces heeft ook nog eens twee partners die een verschillend tempo van groei-naar-elkaar-toe hebben. Mannen en vrouwen kunnen daarin verschillen. Wat jou zelf en je vriend betreft: praat met elkaar over wat je van elkaar verwacht. Wat je moeilijk vindt, wat je graag wilt of juist niet.

Bedenk daarbij dat lichamelijke aantrekkingskracht maar één onderdeel is van het proces van liefde! Je schrijft: “mijn vriend verlangt al heel erg naar mij” en “ik omgekeerd nog lang niet.” Die beide zinnen -met in het bijzonder de woorden “al heel erg” en “nog lang niet”- doen mij vermoeden dat je vooral gericht bent op dat éne aspect, namelijk seksualiteit. Maar er is méér! Veel meer. Een goede verkering leidt naar een met-elkaar-te-delen-leven, een huwelijk. Tóch?

Vraag jezelf af wélke gevoelens je wílt voelen, met andere woorden: wat versta je onder liefde, liefhebben. Gevoelens kunnen gericht zijn op jezelf, je eigen bevrediging. Dat is redelijk kortzichtig: je bent wél met z’n tweeën in een relatie! Gevoelens kunnen ook gericht zijn op de ander: wat en hoe gééf ik. Begrijp me goed: gelukkig zijn is gelukkig maken, maar ook daarin kun je doorslaan en jezelf tevéél wegcijferen!

Liefde is een proces van groei waarin je kéúzes maakt. Waarin het geven én ontvangen is, het liefst met elkaar in balans. Gewoon met je verstand erbij! Dáár moet je naar zoeken, en dáár moet je samen over in gesprek! Leer elkaar kennen op allerlei terreinen van het leven zodat je bewust je levenskeuzen kunt maken. Neem er de tijd voor, die je nodig hebt! Daar is verkeringstijd voor bedoeld!

Ik wens je het allerbeste, en ik vind het leuk als je me nog eens schrijft!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

libido
1 reactie
sarax
juist als je elkaar op andere gebieden goed leert kennen, komt dat meestal vanzelf.. je groeit dan geestelijk naar elkaar toe, en dan volgt het lichamelijke aspect ook meestal, dit hoeft ook niet perse zo te gaan, maar probeer inderedaad zoals marijke zegt het in balans te houden!