Apathie na psychose

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Vorig jaar heb ik een psychose gehad en ben opgenomen geweest. Ik was heel erg onrustig en druk en werd door medicatie, maar ook in combinatie met het besef wat ik allemaal gedaan had tijdens mijn psychose behoorlijk gekweld en moedeloos, dat ik zeker van half november tot eind januari weinig meer deed dan op bed liggen en piekeren. Voor de Kerst kwam ik apathisch thuis, lusteloos en had nergens meer zin in. In februari ging ik weer door met mijn studie, maar ik merkte dat ik niet meer goed kon meedenken (d.w.z. bij een discussie actief deelnemen). Een stage zat er niet in, omdat ik bij het aannemingsgesprek vrijwel geen inbreng had en dus werd afgewezen.

Vorige week ben ik weer doorgegaan met mijn studie en nu ga ik wel voor een fulltime-programma. Ik kan me echter nog steeds slecht concentreren en mijn aandacht richten (ook kan ik slecht onthouden en vergeet dingen) en heb nog veel piekergedachten over vorig jaar. Deze gedachten beheersen mij. Ik zie mezelf als erg apathisch en kan me bijvoorbeeld niet meer blij voelen. Helaas lees ik op internet alleen maar dat apathie niet te behandelen is en vooral in de sfeer van demente ouderen moet worden gezocht.

Ik zou het fijn vinden als u mij tips zou kunnen geven, want ik weiger te geloven dat mijn apathie blijvend is en wil zeker niet richting dementie drijven...

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat heftig dat je dit hebt meegemaakt! Ik vind het lastig om op grond van jouw verhaal een goede inschatting te maken van wat jij nodig hebt. Vaak is apathie een uiting van een onderliggende verstoring op het mentale vlak. Depressie is een voorbeeld waarbij apathie vaak optreedt. Een goede behandeling van de onderliggende ‘stoornis’ zal de apathie dan ook opheffen. Het kan ook zijn dat je nog moet herstellen van datgene wat je hebt meegemaakt. Je kan dit dus het best met je huisarts of behandelaar in de geestelijke gezondheidszorg bespreken.

Uiteraard is het, ook voor de gezondheid van onze geest, van belang om een gezond leefpatroon te hebben. Sporten, voldoende slaap, rust en een gezonde voeding horen hierbij. Dat zijn de dingen die je zelf kunt bijdragen.

Vriendelijke groet en veel sterkte,
A. Meijer, huisarts

Tags in dit artikel:

psychose
1 reactie
Vanille
Je schrijft een heel herkenbaar verhaal. Veel mensen voelen zich apathisch na een psychose. Vaak speelt medicatie ook een rol maar vlak ook emoties niet uit. Een psychose komt meestal niet uit de lucht vallen. Mensen met een psychose hebben vaak veel meegemaakt en dit slaat zich als emotie herinneringen op in je lichaam. Wanneer je normale leven weer verder gaat kan de confrontatie met alles wat je hebt doorgemaakt nog heftig zijn waardoor je je kan afsluiten van de emotie en je apathisch kan voelen. Ik weet niet of dit bij zo is maar ik hoor het veel en heb het zelf zo ervaren. Voor meer informatie: www.psychosenet.nl ik wens je sterkte, het kan weer overgaan.. al kost het tijd..