Student met preekconsent en kandidaat

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het dat sommige studenten binnen de Hersteld Hervormde Kerk jarenlang "student met preekconsent" blijven en anderen vrij snel kandidaat worden en in die hoedanigheid zich ook beroepbaar kunnen stellen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit kan te maken hebben met de snelheid van de studievoortgang  en met de vraag of de betreffende student zich bij de commissie toelating meldt voor het colloquium. Als dit laatste met goed gevolg wordt afgelegd, dan is een student kandidaat tot de heilige dienst en daarmee beroepbaar. Is het resultaat niet gunstig, dan kan dat dus betekenen dat hij nog wat langer student moet blijven. Het colloquium heeft niet automatisch een goed resultaat.

Meldt men zich voor het colloquium niet en heeft men inmiddels wel preekconsent verkregen, dan moet telkens verlenging van het preekconsent aangevraagd. Ook dat wordt niet automatisch verkregen en het kan ook niet eindeloos worden verlengd. Als  bijv. blijkt dat een student wel preekbevoegdheid heeft , maar niet staat naar het ambt, dan kan de commissie toelating het preekconsent intrekken, d.w.z. niet verlengen.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders