Man breekt drievoudig snoer

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik waren ruim 10 jaar getrouwd toen wij zaten te eten samen in een restaurant en ineens uit het niets vertelde hij dat hij wilde scheiden van mij. Ik was helemaal perplex en zei ook: “Joh, spot er niet mee.” Nee, hij meende het echt. Hij kon een betere vrouw krijgen.

Ons huwelijk is kerkelijk ingezegend met als tekst “Een drievoudig snoer zal niet worden verbroken.” Nu leven er bij mij heel veel vragen. Waarom kregen wij juist deze tekst? En door de scheiding is het snoer nu wel verbroken!!

Mijn man is vervolgens voor de wet getrouwd met mijn hartsvriendin. Hun huwelijk is niet kerkelijk bevestigd! Dit geloof je toch bijna niet, eerst je scheiding en dan trouw je met je beste vriendin. Wat geeft dit een hoop pijn, verdriet, afwijzing. Eigenlijk ben ik heel boos op zowel mijn man als mijn vriendin. Maar ik moet mijn naaste liefhebben als mijzelf. Hoe zit dit? Ik ben er psychisch helemaal door van slag en zwaar depressief.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een zeer aangrijpend verhaal. Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat je psychisch helemaal van slag en zwaar depressief bent. Wat een intens verdrietig gebeuren dat je man uitgerekend op jullie trouwdag komt met deze mededeling. En dan ook nog eens op dat moment als jullie dit samen vieren. Daar bovenop komt het ingrijpende gebeuren dat je man uitgerekend met je beste vriendin verder door het leven wil gaan.

Dit is hoe dan ook op geen enkele manier goed te praten. Jullie kregen dan wel een mooie tekst mee op jullie huwelijksdag. Dat was een rijke belofte van de HEERE. Maar wij mensen blijven altijd onze verantwoordelijkheid houden. Ook al belooft de HEERE dat Hij een drievoudig snoer niet teniet zal doen, wij mensen kunnen het wel teniet doen.

Het is dan ook geheel terecht dat je boos bent zowel op je man als op je vriendin. Uiteraard moeten we altijd onze naaste liefhebben, maar dan wel op de manier zoals Jezus Zijn naaste liefhad. Hij praat de zonde nooit goed. Hij stapt daar ook niet overheen. Hij roept ons op vergevingsgezind te zijn, maar dat kan alleen als eerst de dingen goed gemaakt zijn. De Heere Jezus vergaf ook niet zomaar in het algemeen en iedereen. Hij vergeeft alleen degenen die daarom vragen.

Ik wil je dringend adviseren om hulp te zoeken. Doe dat bij een hulpverleningsinstantie, maar ook bij de grote Uithelper in de hemel. Er is een medelijdende Hogepriester die in alle dingen verzocht is geweest. Er is er Eén die het begrijpt en dat is de Zaligmaker. Hij is teleurgesteld geraakt in alle mensen. Zelfs de Vader moest Zijn aangezicht voor Hem verbergen. Mensen kunnen elkaar bedriegen, maar Jezus Christus bedriegt nooit. Hij is en blijft Dezelfde ja tot in eeuwigheid.

Ds. L. Krooneman

Lees meer artikelen over:

echtscheiding